LOADING

Type to search

Ambalaje cu IQ crescut

Ambalaj Business Featured Interviu

Ambalaje cu IQ crescut

Pack Romania iulie 17, 2019
Share

În biografia fondatorului Apple scrisă de Walter Isaacson, acesta povestește despre un dialog pe care l-a avut cu Johnny Ive, vicepreședintele departamentului design industrial al Apple, în care acesta îi mărturisea: „I love the process of unpacking something. You design a ritual of unpacking to make the product feel special. Packaging can be theater; it can create a story.“ Oricât de frumoasă ar fi povestea, dacă cel care o livrează nu este capabil să o spună așa cum a fost creată, mesajul își pierde din consistență. Producătorul de ambalaje este cel chemat să traducă experiența creată de designer în prima interacțiune a clientului cu un produs. De măiestria, priceperea și cunoștințele acestuia depinde felul în care produsul își găsește un loc însemnat în alegerile cumpărătorilor. Am ales să spunem împreună cu Mihai și Diana Dărmănescu, fondatorul și actualul CEO al companiei, povestea unuia dintre cei mai apreciați producători de ambalaje din România: DMF Poliplast.

Drumul de la saci la ambalaje evoluate

Povestea DMF Poliplast începe în urmă cu aproape 30 de ani, într-o zonă renumită pentru vinurile și plantațiile viticole. La sfârșitul anilor ‘80, Vrancea era o zonă destul de puternic industrializată, dar anii de după Revoluție au marcat, la fel ca în alte zone ale țării, o perioadă de declin industrial. Industria prelucrării maselor plastice era destul de bine dezvoltată în zonă și nu puțini au fost cei care s-au lansat în această industrie. Chiar dacă nu avea experiență în acest domeniu, Mihai Dărmănescu, fondatorul DMF Poliplast, a intuit potențialul acestui material, cu toate că primul contact nu a fost legat de lumea ambalajelor. „Primul pas a fost să fac folie pentru agricultură. Numai că, în foarte scurt timp, mi-am dat seama că folia pentru agricultură este un produs sezonier. Aşa că imediat am început să facem şi saci pentru struguri. Erau anii 1994-1995 și în fiecare toamnă se vindeau milioane de saci pentru struguri. Asta a însemnat achiziția primei maşini de sudat. Cu ajutorul acesteia am început să producem şi pungi. Cu prima maşină de sudat am avut norocul să prind un contract cu una dintre cele mai mari saline ale României şi să fac saci pentru sare, apoi a fost nevoie de alte echipamente și așa a început drumul investițiilor“, își aduce aminte Mihai Dărmănescu. Intuiția a fost principala calitate a antreprenorilor acelor ani, iar fondatorul DMF Poliplast a reușit să speculeze la maximum oportunitățile oferite de piață. „Între 1996 şi 1998 am mai cumpărat două linii de extrudare, mai multe maşini de sudat şi am început să prindem contracte cu unităţi agricole care aveau nevoie de pungi. Din aproape în aproape, am ajuns producători de ambalaje. Mai în glumă, mai în serios, pot să spun că am ajuns producători de ambalaje fără să vrem“, spune Mihai Dărmănescu.

Mihai și Diana Dărmănescu, fondator și CEO DMF Poliplast.

Chiar dacă succesul nu a încetat să vină, Mihai Dărmănescu a înțeles că sezonalitatea nu face casă bună cu o afacere pe termen lung, așa că a inspectat aplicații care să nu depindă de oscilațiile de cerere și ofertă ale produselor sezoniere. „La sfârşitul anului 1997 am cumpărat primul echipament de imprimat în patru culori, lucrurile au evoluat. Numai că zona Focşaniului nu este o zonă eminamente viticolă. Era şi o zonă de «plasticari», așa cum ne place să ne spunem. Aici a fost o fabrică de stat care a fost nucleul multor întreprinderi private, cam nouă la număr, în zona Focşaniului, care produceau, ca şi mine, aceleaşi lucruri. Toţi aveam aceeaşi tehnologie. Făcând toţi aceleaşi lucruri, la aceeaşi calitate, trebuia să laşi din preţ. Cât puteai să mai laşi din preţ?“ își amintește Mihai Dărmănescu. Trendul acesta a continuat vreme de aproape zece ani, competiția devenind din ce în ce mai acerbă. Răspunsul a fost pe atât de simplu pe cât era și întrebarea, dar nu mulți s-au încumetat să îl aplice. Când trebuie să scazi prețul, investești. A fost una dintre deciziile care s-au dovedit a fi dintre acelea care au mutat compania pe un alt nivel de dezvoltare. „În 2005-2006 mi-am dat seama că trebuia să facem altceva. Ori investeam foarte mult în sectorul acesta, ori ne lăsăm păgubaşi şi ne apucăm de altceva. M-am documentat foarte mult. Eram membru în asociaţia ASPA PLAST, unde primeam informaţii despre industria plasticului din lume și din Europa, şi am citit că la nivelul acelor ani România importa peste 75% din ambalajele evoluate. Ambalaje evoluate însemnau ambalajele imprimate, laminate, tăiate. Era vorba despre ambalajele destinate în special industriei alimentare, ambalaje pe care le vedeam în toate supermarketurile. Atunci ne-am hotărât şi am făcut prima investiţie majoră. Am cumpărat prima maşină de imprimat flexografic în policromie cu şase grupuri de culoare.“ Investițiile nu au fost singulare. Imediat acestea au fost urmate de un echipament de sudare foarte performant și un slitter. Efectele nu s-au lăsat așteptate. Cifra de afaceri s-a dublat în anul următor, datorită intrării pe un segment nou de produse care puteau fi realizate cu noile echipamente. Mihai Dărmănescu conchide: „Anul 2007 a fost anul în care am făcut primele investiţii majore care ne-au condus către ambalaje evoluate. Sigur că am crescut normal. Fiecare utilaj a adus altul. Noi am reinvestit tot profitul pe care l-am înregistrat an de an.“

DMF Poliplast

Investițiile nu au fost decizii de conjunctură în istoria DMF Poliplast, ci un rezultat al unei strategii în centrul căreia s-a aflat mereu dorința de diversificare a serviciilor și de performanță ridicată pentru produsele pe care compania le realizează. De aceea, la numai câțiva ani distanță, firma trece printr-un nou proces de reconfigurare. La acel moment România era deja parte a Uniunii Europene, iar acționarii au folosit din plin avantajele acestei apartenențe. Una dintre lecțiile primilor ani ai României în Uniunea Europeană a fost aceea că fondurile europene sunt vitamine pentru companii sănătoase, nu medicamente pentru cele bolnave. Acesta este motivul pentru care investițiile făcute cu ajutorul acestor resurse au generat din nou o creștere a indicatorilor financiari. Fondatorul Poliplast rememorează aceste momente: „Un alt moment poate la fel de important ca primul a fost că, în perioada 2011-2013, am realizat un proiect pe fonduri EU, proiect care a însemnat, de fapt, construcţia sediului nou, achiziţia unui echipament de imprimat mult mai performant, a unui laminator şi a mai multor utilaje mai mici. Toate aceste investiții ne-au propulsat ca un jucător important în industria ambalajelor destinate alimentelor.“ Momentul actual este unul în care echipa care administrează DMF Poliplast a încheiat o nouă investiție. „Sunt aproape două luni de când am pus în funcţiune un nou echipament UTECO Onyx XS cu opt grupuri de culoare, o maşină de ultimă generaţie“, spune fondatorul companiei.

După vizunea mea, ambalajele din plastic nu vor dispărea niciodată. Există produse care trebuie transportate în atmosferă controlată care nu se poate reproduce în ambalaj de hârtie. Parte din strategia noastră este o dezvoltare echilibrată prin tehnologii şi inovări în armonie cu natura.

Diana Dărmănescu, CEO DMF POLIPLAST

Oportunitățile din vremea recesiunii

Unul dintre domeniile care au fost cel mai puțin atinse de recesiunea de la sfârșitul deceniului trecut este producția de ambalaje. Chiar dacă împărtășește acest punct de vedere, Mihai Dărmănescu nuanțează realitățile acelor ani, aducând în prim-plan faptul că evoluția celor care au trecut neafectați de criză este, de fapt, rezultatul unor decizii curajoase care au luat în calcul contextul acelor ani. Actualul CEO al companiei, Diana Dărmănescu, explică: „Într-adevăr, acest sector nu a fost afectat direct, dar a fost afectat indirect şi vă dau un exemplu. Noi, la nivelul anilor 2009, 2010, susţineam industria avicolă, în sensul că produceam ambalaje pentru, cred eu, 60% din industria avicolă a României. La 1 ianuarie 2010, Guvernul a tăiat subvenţia pentru agricultură. De unde produceam 35-40 de tone lunar de ambalaje pentru agricultură, dintr-odată, prin dispariţia de ferme, dispariţia de unităţi, micşorarea activităţii lor, ne-am trezit la 8-9 tone pe lună. Dar asta ne-a obligat să căutăm alte segmente de piaţă. Şi atunci am reuşit să intrăm pe industria hârtiei. Mă refer la hârtia sanitară. Hârtie igienică, prosoape, tot felul de produse, astfel încât să nu concentrăm tot riscul pe o singură categorie.“ În plus, dacă unii antreprenori au preferat să adopte o poziție defensivă, de conservare a resurselor și a efortului investițional, acționarii DMF Poliplast au luat o decizie total diferită. „Un alt lucru extrem de important este că noi am profitat de acest moment exact în perioada crizei economice şi financiare. Fac o mică paranteză: la unul dintre târgurile de ambalaje la care am participat, unde discutăm despre echipamente, unul dintre furnizorii noștri tot din Italia mi-a spus aşa: domnule, în timpul crizei se aleargă şi se face profit. Nu mi-am dat seama în momentul în care mi-a spus, dar după aceea mi-am dat seama că avea mare dreptate. Şi am să vă argumentez. Noua clădire, care ar fi trebuit să coste 2,5 milioane EUR, a fost construită cu o investiție mai mică de 1 milion de euro. De ce? Pentru că am construit într-o perioadă foarte favorabilă, în care construcţiile erau la pământ, toţi căutau un antreprenor care să construiască. Doi, echipamentele pe care le-am cumpărat, le-am achiziționat tot într-o perioadă de criză, iar criză nu a fost numai la noi, a fost în toată Europa. Noi am cumpărat echipamente din Europa. Am reuşit să le cumpărăm la nişte preţuri de criză. Aceasta a fost strategia noastră în perioada de criză.“

Parteneri în loc de clienți

Chiar dacă pare o propoziție extrasă dintr-un dicționar al clișeelor, formula de mai sus este un principiu de la care echipa Poliplast nu s-a abătut de-a lungul celor trei decenii de activitate. Producția de ambalaje este un domeniu în care relațiile dintre furnizori și proprietarii de branduri se construiesc în timp și sunt testate de multe ori. În final, rezultă un parteneriat la a cărui soliditate contribuie mult mai multe aspecte decât cele luate în calcul la o primă vedere. Unul dintre acestea este capacitatea furnizorului de a oferi produse încadrate în anumite standarde ale industriei. „Standardele de calitate sunt foarte importante. Mai ales că avem parteneri, clienţi mari, care merg pe anumite standarde şi pot să spun că ei le consideră un prag pentru a intra într-o colaborare comercială cu un client semnificativ. Noi am fost şi suntem în continuare certificaţi cu ISO 9001, cu ISO 14000, ISO 22000, iar acum suntem în curs de implementare pentru BRC packaging, pentru că trebuie să ne pliem pe acest standard global de siguranţă alimentară creat pentru clienţi. Standardele sunt foarte importante pentru că ne ajută să ne educăm, să ne creăm nişte proceduri interne astfel încât să livrăm produse de înaltă siguranţă şi de calitate“, spune CEO-ul DMF Poliplast.

Relația cu clienții nu este una care să aibă un caracter exclusiv comercial și nu sunt puține cazurile în care cele două părți implicate în această relație învață una de la cealaltă. Nu sunt puține cazurile în care clienții DMF Poliplast sunt foarte bine instruiți în tehnicile pe care le aplică în producția de ambalaje, astfel că au toate instrumentele pentru a impune un control exigent al produselor livrate. Diana Dărmănescu relatează un moment edificator în sensul celor afirmate mai sus: „Un alt aspect, amuzant, dacă vreţi, pe care vi-l spun, este că am fost cu unul din angajaţii noştri de la vânzări la un client cu nişte lucrări pe care noi le făcuserăm şi am avut marea surpriză să-l vedem că scoate dintr-un sertar o lupă pe care o folosesc operatorii noştri de la imprimare, a pus-o, s-a uitat şi a spus da, e OK.“ Este un aspect care le convine celor de la DMF Poliplast pentru că, în acest fel, mențin în permanență contactul cu nivelul de exigență al clientului. Cum majoritatea clienților funcționează pe piețe extrem de concurențiale, în care diferențele sunt făcute de detalii, ambalajele realizate la societatea din Focșani respectă cele mai noi standarde de calitate și exigență ale prezentului. „Clienţii noştri sunt foarte exigenţi. Este foarte bine. Ne obligă pe noi să creăm produse cât mai folosibile, dacă vreţi, la ambalarea produselor de care au nevoie clienţii noştri. Şi aş vrea să vă spun două lucruri: să ştiţi că clienţii ne auditează. Ca să fie siguri că produsul lor, ambalajul lor este bun, este corect, ne auditează. Şi credeţi-mă că se uită şi în ultimul colţişor“, completează Mihai Dărmănescu, fondatorul companiei.

Diana Dărmănescu, CEO DMF POLIPLAST

Chiar acum lansăm un nou tip de ambalaje cu IQ ridicat. Sunt ambalaje care asigură o barieră foarte bună pentru mediul înconjurător, care să ţină alimentele în cele mai bune condiţii pentru consumator. Şi cu noile dotări oferim ambalaje care nu se fabrică în România. Vom ieşi cu cel puţin două tipuri de ambalaje care nu se fabrică în România în scurt timp.

Educația ca factor de protecție a mediului

Fiind specializată într-un domeniu în care materia primă este considerată unul dintre cele mai importante pericole la adresa mediului înconjurător, DMF Poliplast a înțeles contextul în care funcționează și are o viziune racordată la realitate asupra rolului plasticului în industria ambalajelor. Diana Dărmănescu explică: „Plasticul nu este într-adevăr problema. Şi nu neapărat că ar afecta plasticul mediul, ci neglijenţa noastră vizavi de a le strânge şi a le recicla. În mod normal, cel mai simplu ar fi să umblăm la educaţie. Numai că suntem oameni şi suntem atâţia pe planetă şi e un proces foarte laborios. Dar sunt şi alte chestiuni la care trebuie să ne gândim. De exemplu, ambalajele, cu ce le înlocuim? Cu hârtie? Asta ar însemna să golim planeta de lemn. Sigur că în timp se pot găsi alte materiale, dar, după părerea noastră, acest plastic nu poate fi înlocuit foarte uşor. Astfel încât, după mine, problema educaţională va rezolva problema acestui produs. Pe de altă parte, sunt ambalajele cele mai ieftine şi trebuie luat în considerare şi acest lucru. Sunt cele mai ieftine soluţii ca să ambalezi produsul şi să îl pui în raft sau în frigider.

DMF Poliplast

Tehnologia a evoluat, poţi să pui barieră simplă sau dublă sau triplă, astfel încât să nu interacţioneze cu mediul înconjurător. Există acum o iniţiativă de a înlocui pungile de cumpărături cu o polietilenă compostabilă. Este OK, dar numai în măsura în care poate să creeze siguranţă pentru produs. După viziunea mea, ambalajele din plastic nu vor dispărea niciodată. Există produse care trebuie transportate în atmosferă controlată, care nu se poate reproduce în ambalaj de hârtie. Parte din strategia noastră este o dezvoltare echilibrată prin tehnologii şi inovări în armonie cu natura. Iar grija pentru mediul natural este unul dintre obiectivele noastre pe termen lung. Fiecare unitate economică trebuie să ţină cont de interesele mediului înconjurător.“ Prezentul îi găsește pe cei de la DMF Poliplast în fața unui demers care subliniază grija pentru mediu și pentru consumatorii produselor realizate de ei. „Chiar acum lansăm un nou tip de ambalaje cu IQ crescut. Sunt ambalaje care asigură o barieră foarte bună pentru mediul înconjurător, care să ţină alimentele în cele mai bune condiţii pentru consumator. Şi cu noile dotări oferim ambalaje care nu se fabrică în România. Vom ieşi cu cel puţin două tipuri de ambalaje care nu se fabrică în România în scurt timp“, spune Diana Dărmănescu.

Am ales soluția oferită de Uteco pentru că avem o relaţie îndelungată cu cei de la Euro Top Grapfix, care nu sunt numai nişte furnizori competenți, ci sunt nişte parteneri unde am găsit foarte multă susţinere şi informaţii tehnice care ne-au ajutat să luăm cea mai bună decizie.

O relație construită în timp

Se spune că cea mai bună carte de vizită este mărturia unui client mulțumit. De multe ori aceasta valorează mai mult decât tehnici de vânzare complexe elaborate de specialiști în marketing. Chiar dacă DMF Poliplast este o companie pentru care relația cu clienții este una care stă în prim-planul strategiilor de dezvoltare, nu de puține ori și ei se regăsesc în calitate de client, iar această situație descrie cel mai bine faptul că succesul devine o țintă ușor de atins pentru cei care își consideră atât clienții, cât și furnizorii drept parteneri. Este cazul bine-cunoscutei societăți bucureștene Euro Top Grafix, responsabilă cu instalarea noului echipament de imprimare flexografică cu opt grupuri de culoare, produs de compania italiană Uteco. Mihai Dărmănescu creează tabloul celei mai recente investiții făcute de DMF Poliplast. „Am ajuns la Uteco pentru că avem o relaţie îndelungată cu cei de la Euro Top Grafix, care nu sunt numai nişte furnizori, sunt nişte parteneri unde am găsit foarte multă susţinere şi informaţii tehnice care ne-au ajutat să luăm cea mai bună hotărâre.

Mihai Dărmănescu, fondatorul DMF Poliplast

Noi considerăm că am luat cea mai bună decizie să mergem mai departe cu dânşii şi să achiziţionăm maşina de la Uteco. Noi lucrăm de mult timp cu italienii şi lucrăm destul de bine. Însă e prima dată când lucrăm cu firma Uteco şi până în acest moment suntem extrem de încântaţi, începând de la partea comercială, partea de contractare, partea de livrare şi feedback-ul rapid pe care l-am avut la fiecare cerinţă. Din punctul meu de vedere, în maximum trei ani mai achiziţionăm încă o maşină de la Uteco, pentru că lucrurile au decurs foarte bine şi considerăm că este un parteneriat de succes. Legat de Euro Top Grafix: noi ne considerăm specialişti în ceea ce facem şi mergem alături de specialişti. Chestiuni tehnice pot apărea tot timpul, sunt inevitabile. Importante sunt relaţia, comunicarea şi modul de a rezolva rapid problemele. Utilajele sunt bune, sunt performante, însă modul cum rezolvăm problemele este fundamental. Firmele se deosebesc foarte mult prin serviciile pe care le oferă. Am cunoscut mulţi furnizori, însă aspectele legate de service și de consiliere sunt foarte importante într-o colaborare. Şi la fel de important este faptul că Euro Top Grafix şi-a creat o bază de specialişti ce pot rezolva problemele care se pot ridica oricând. Acest lucru a cântărit foarte mult în decizia noastră, într-un cuvânt profesioniști“, încheie fondatorul DMF Poliplast.

Un viitor în care oamenii sunt în centrul atenției

În prezent 95 de oameni lucrează în cadrul DMF Poliplast, iar aceasta este o cifră care s-a dublat în ultimii ani, lucru ce reprezintă un indicator despre resursele de dezvoltare pe care le are compania focșăneană. Mai mult, cei de la DMF Poliplast se pot lăuda cu o rată mică de plecări din companie, iar acest lucru se datorează accentului pus pe specializarea celor care lucrează aici. „Pot să vă spun că la noi în firmă avem o retenţie de personal foarte bună şi contăm pe un nucleu de oameni care cunosc foarte bine tehnologia, cunosc foarte bine cultura noastră organizaţională şi s-au pliat foarte bine şi avem oameni care ni se asociază şi nu pot să zic că am resimţit această criză de personal. Dilema este să găseşti oameni care vor să rămână pe termen lung. Oameni care doresc să înveţe, oameni care doresc să se plieze pe strategia noastră, pe cultura noastră organizaţională, asta este cel mai important. Am şi investit pe partea de resurse umane astfel încât să coagulăm oameni de calitate“, spune Diana Dărmănescu. „În cultura noastră organizațională alegerea resursei umane se face cu mare atenție și precauție. Evaluarea noilor angajați pune accent deosebit pe stabilitatea comportamentală, fermitatea caracterului, dar și pe nivelul coeficientului de inteligență. La rândul nostru ne străduim să-i asigurăm angajatului condiții de satisfacție morală și materială. Dezideratul nostru este ca atunci când intră pe poarta fabricii omul să nu fie crispat, să zâmbească cu detașare, iar atunci când ne întâlnim, în fabrică sau în orice alt loc, să ne salutăm cu plăcere și respect. Poate și din acest motiv oamenii se atașează de DMF. În două cuvinte: iubim oamenii!“ conchide Mihai Dărmănescu.

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *