LOADING

Type to search

Care va fi  viitorul ambalajelor din materiale rigide

Ambalaj Analiză Trend

Care va fi  viitorul ambalajelor din materiale rigide

Romulus Cristea octombrie 19, 2018
Share

Industria ambalajelor rigide (plastic, sticlă, metal, plexiglas, carton etc.) se confruntă cu provocări, care vor crea schimbări neașteptate în acest domeniu, generate de apariția unor noi tipuri de formate flexible, materiale compozite de nouă generație, dar și de cerințele legislative sau ale consumatorilor, din ce în ce mai pretențioși, privind sustenabilitatea.

Creștere constantă a ratei anuale

La nivel global, volumul pieței de ambalaje din plastic rigid (cererea de consum) este estimată să ajungă, în acest an, la 54,86 milioane de tone.

În recentul raport privind viitorul ambalajelor din plastic rigid, în perspectiva anului 2022 („The future of rigid plastic packaging to 2022”), analiștii companiei de cercetare a pieței Smithers Pira (specializată în ambalaj, tipar și comercializarea hârtiei), apreciază că piața mondială a ambalajelor din plastic rigid va atinge, în 2017, valoarea de 166 de miliarde de dolari (aproximativ 145,4 miliarde de euro). În cinci ani, adică în 2022, potrivit estimărilor din studiu, ea va depăși 200 de miliarde de dolari SUA (circa 175, 12 miliarde de euro).

Anul trecut, volumul total al consumului de plastic rigid a atins aproape 53 de milioane de tone, cu o proiecție a creșterii în următorii cinci ani, la o rată anuală de 3,7%, până la 63,4 milioane de tone. Luând în considerare rata anuală de creștere a consumului total, pentru acest an estimarea consumului este de 54,86 milioane de tone, iar pentru anul viitor (2019) acesta va fi de aproximativ 56,89 milioane de tone.

Inovația asigură „tranziție ușoară”

Consumul va continua să crească. La fel, piața ambalajelor din materiale rigide va continua să crească. În situația pieței de ambalaje rigide din plastic extinderea, la nivel global, va continua, ea adaptânsu-se și „profitând de tendința de înlocuire a unor materiale tradiționale, precum sticla și metalul, cu altele mai ușoare, mai profitabile din punctul de vedere al costurilor efective de producție și ale standardelor și parametrilor de performanță mult mai ridicați”, notează experții Smithers Pira. Tendița este deja vizibilă pe mai multe piețe.

Tranziția pieței este în prezent accelerată de conceptele inovative, precum cutiile de conserve din material plastic transparent. Astfel de ambalaje sunt, sub diverse forme, apărute foarte recent pe piață, inclusiv în România (la unele cutii de conserve importate). Tehnologia a fost dezvoltată de compania americană Milacron, fiind denumită „Klear Can”. Noua tehnologie se pare că va reconfigura piața în ansamblul ei. Conservele alimentare vor arăta altfel, greutatea lor va fi mult mai mică, vor fi mai ușor de transportat, iar prezentarea produselor premium pe rafturile supermarketurilor va fi altfel decât până în prezent.

Megatrend-ul ambalajelor de tip sustenabil

Ambalajul 100% reciclabil/biodegradabil/durabil este actuală țintă a producătorilor din industria specializată a ambalajelor rigide din materiale plastice. Există o presiune din ce în ce mai mare asupra proprietarilor de mărci și a comercianților cu amănuntul pentru a reduce impactul ambalajelor asupra mediului. Deja au fost luate primele măsuri, mai la îndemână:

* reducerea greutății directe a ambalajelor prin reducerea consumului de materiale, fără a afecta standardele sau performanțele ambalajelor;

* utilizarea într-o măsură mai mare, în procesul de producție, a materiilor prime provenite din plastic reciclat;

* folosirea ambalajelor de tip bioplastic.

Proprietarii de marcă folosesc din ce în ce mai multe ambalaje din plastic reciclabil și reciclabile pentru a reduce impactul ambalajelor asupra mediului. Bioplasticul este alegerea cea mai populară pentru proprietarii de mărci, care transmit mesajul că sunt interesați de problemele de mediu. În practică, diferitele abordări pot fi combinate.

De exemplu, multinaționala Unilever a anunțat, în ianuarie 2017, că se angajează ca până în anul 2025 să promoveze, în cazul ambalajelor din material plastic, doar categoria celor reutilizabile, reciclabile sau compostabile. Ca o primă măsură, până în primul trimestru al anului 2020, Unilever va reduce greutatea ambalajelor sale și va crește cantitatea de plastic reciclat din ambalaje cu cel puțin 25%, până în 2025. (Romulus Cristea)

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *