LOADING

Type to search

Cum influențează vânzările online piața ambalajelor

Ambalaj Analiză

Cum influențează vânzările online piața ambalajelor

Romulus Cristea decembrie 18, 2018
Share

Creșterea accelerată a vânzărilor online are câteva consecințe asupra industriei ambalajelor. Într-un singur an, sectorul comerțului electronic aproape că și-a dublat ponderea în cadrul vânzărilor cu amănuntul la nivel global, ceea ce a adus, inerent, profituri corespunzătoare furnizorilor de ambalaje și materiale de protecție.

Patru factori cheie care influențează piața

Valoarea totală a pieței industriei ambalajelor va atinge, în acest an, la nivel mondial, valoarea de 765,25 miliarde de euro (aproximativ 876 de miliarde de dolari SUA). Într-un studiu recent, compania de cercetare a pieței Smithers Pira (specializată în domeniul ambalajelor, tiparului și comerțului de hârtie) a identificat patru factori cheie care influențează direct piața globală a ambalajelor.

Comportamentul consumatorilor are o influență covârșitoare asupra dezvoltării sectorului de ambalaje. De aici pornește totul. Raportul Smithers Pira privind viitorul ambalajelor și previziunile strategice până în 2028 („The Future of packaging: long-term strategic forecasts to 2028”) examinează tendințele care vor avea un impact major asupra ambalajelor în perioada 2018 – 2028. Specialiștii cunoscutei companii de cercetare a pieței au atenționat că producătorii de ambalaje, dar și companiile care dețin mărcile vor trebui să fie atenți, în următorul deceniu, la următoarele aspecte:

* proiectarea și fabricarea de ambalaje care să fie utilizabile în comerțul electronic;

* strategiile de dezvoltare să se adapteze cerințelor și priorităților de marcă pe o piață care devine din ce în ce mai concentrată din punct de vedere al globalizării;

* să ofere o funcționalitate sporită a ambalajelor și care să fie adaptate nevoilor de consum;

* ambalajele să fie promovate prin campanii de marketing multi-canal și, în mod special, prin intermediul rețelelor sociale.

O piață de 1.000 de miliarde de euro

Raportul Smithers Pira indică clar că unul din factorii cheie care influențează piața ambalajelor este comerțul electronic. Luând în considerare și acest aspect extrem de important, având o creștere viguroasă și constantă, valoarea pieței ambalajelor va ajunge la 874,6 miliarde de euro (peste 1.000 de miliarde de dolari americani) peste cinci ani. În zece ani, la orizontul anului 2028, se estimează că piața ambalajelor va mai adăuga încă cel puțin 130 de miliarde de euro (150 miliarde de dolari) la această valoare, depășind astfel plafonul de 1.000 de miliarde de euro.

Rata de creștere a comerțului cu amănuntul în sectorul online este cel puțin impresionantă, mai ales în ultimii ani. Estimările privind cifrele realizate din comerțul online diferă destul de mult de la o companie de cercetare la alta, iar acest aspect rezultă atât din metodele utilizate, dar și din faptul că raportările comerciale diferă mult, în unele cazuri fiind nevoie de estimări. Pe lângă toate acestea trebuie să mai luăm în considerare că zona în care și prin care se realizează cele mai multe tranzacții este cea asiatică (unde doar o singură țară, China, „mișcă” mai mult de jumătate din comerțul online total), unde fiscalitatea nu este una riguroasă. Mai mult, pentru gradul ridicat de nefiscalizare și practicile necomerciale, chiar autoritățile închid ochii pentru a asigura un rulaj cât mai mare al excesului de mărfuri din toate categoriile posibile și imposibile.

Potrivit Smithers Pira,  piața comerțului mondial online a avut o valoare estimată de 2.300 miliarde de dolari (aproximativ 2.007,8 miliarde de euro), în creștere cu 24,9% în raport cu anul precedent.

Ambalaje diferite pentru comerțul online

Peste doar trei ani, în 2021, comerțul electronic va crește puternic, cu aproape 71%. Pentru a avea o reprezentare și mai clară, sectorul de vânzări online reprezenta anul trecut un procentaj de 17,5% din totalul mondial al vânzărilor cu amănuntul, după ce în anul precedent (2016) însumase sub 9%, ceea ce înseamnă că în decursul unui an calendaristic, vânzările electronice aproape că s-au dublat. Într-un astfel de context, e firesc să existe consecințe asupra industriei de ambalaje, notează și cei de la publicația specializată Graphiline.

Produsele comercializate prin intermediul comerțului electronic au nevoie, față de mărfurile care se vând cu amănuntul la raft, de o protecție suplimentară (folie de polietilenă, polistirent expandat, folie cu bule, foaie de burete etc.) pentru transport și manipulare. Deci, pe lângă producătorii și comercianții de ambalaje clasice au de tras foloase și fabricanții plus furnizorii de ambalaje secundare și de materiale de protecție.

Pe o piață extrem de concurențială, deținătorii de mărci și comercianții cu magazine online trebuie cumva să se delimiteze de competitori și, de cele mai multe ori, ambalajele utilizate sunt cele care fac diferența. Din acest punct de vedere, numeroși întreprinzători au pus la punct formate specifice de ambalaje detinate exclusiv comerțului online. În mod special, în sectorul comercial pentru cadouri astfel de ambalaje sunt predominante, cu o ofertă pe măsură (pentru cosmetice, băuturi, electronice sau produse de lux, de exemplu).

Mașini de ambalare adaptate dimensiunii produselor

În general, producătorii vor trebui să țină seama, din ce în ce mai mult, de preocupările legate de mediu, atât ale consumatorilor, cât și ale guvernelor și altor organizații. Interesant, foarte mulți comercianți cu amănuntul de produse online au investit sume importante în linii de utilaje care produc cutii cu diferite dimensiuni, la cerere. Acestea permit utilizarea unei cantități corecte de carton ondulat pentru fiecare cutie în parte. Un astfel de demers nu doar că economisește cantitatea de carton utilizată, dar reduce foarte mult cantitatea de ambalaj de protecție (folie cu bule de aer polistiren expandat și altele). În ultima perioadă de timp, au apărut astfel de utilaje care pot produce cutii-ambalaj la cerere nu doar din carton ambalat, ci și din alte materiale, ceea ce le face extrem de utile.

O altă problemă pe care o întâmpină comercianții online este aceea că ambalajul trebuie să poată fi reutilizabil și returnabil. Nu puține sunt situațiile când produsele comandate sosesc deteriorate (posibil din cauza transportului, sau de ce nu, din cauza unui expeditor răuvoitor) și conform contractului vânzător-cumpărător acestea urmează să fie returnate comerciantului. În ultima perioadă, pentru a dovedi buna-credință față de cumpărător, comerciantul oferă astfel de ambalaje, care pot fi reutilizate ușor și retransmise la sursă. Mai mult, expeditorul oferă și soluțiile/instrucțiunile pentru returnarea produselor în același ambalaj primit.

Cartonul, marele câștigător al comerțului online 

Ușor de modelat, cu greutate redusă față de alte materiale, facil de transportat, ieftin, la îndemână, reutilizabil și reciclabil. Și din acest motiv, statisticile o spun, 80% din produsele vândute pe internet sunt ambalate în carton. De diverse tipuri, dar cel mai des în carton ondulat. De aici și creșterea înregistrată în ultimii ani de anumiți producători de hârtie și cartoane care au știut încotro să-și îndrepte atenția. Asupra acestui aspect a atras atenția producătorilor și Federația de comerț online și de vânzări la distanță (FEVAD) care a concluzionat că această creștere constantă și sigură a comerțului electronic este de mare ajutor pentru sectorul ambalajelor (în special, din carton).

Potrivit datelor comunicate de Institutului de Economie Publică din Franța (IDEP), 80% din produsele vândute pe internet sunt ambalate în carton. Cartonul are câteva specificații extrem de agreate de consumatori: e solid, reciclabil și ușor.

Dezvoltarea explozivă a comerțului electronic (cu o dublare a valorii volumului în doar un an, în perioada 2017-2016) va continua și în următorul deceniu. Și atenție, aceeași companie de cercetare a pieței, Smithers Pira a publicat în cadrul unui raport că piața de catering, din Europa, va crește cu 6% în perioada (studiată) cuprinsă între 2015 și 2020. Creșterea pieței de catering, nu doar în Europa, datorată în mare parte schimbării comportamentului consumatorului (ocupat de serviciu, atent cu timpul liber rămas etc.), normelor de securitate alimentară și nu în ultimul rând datorită îmbătrânirii evidente a populației va avea un efect de creștere și diversificare corespunzătoare a pieței ambalajelor.

Regândirea distribuției și producției

Pentru producătorii industriali de carton ondulat, dezvoltarea sectorului de comerț online aduce în acest an noi provocări. Anul trecut, cererea mondială de carton ondulat a fost de 143 de milioane de tone echivalând cu o valoare de piață de 245 miliarde de dolari SUA (214 miliarde de euro). Pentru anul 2023 se preconizează ca cererea să ajungă la 170 de milioane de tone, reprezentând ca valoare 300 de miliarde de dolari (aproximativ 262 de miliarde de euro), ceea ce înseamnă o rată anuală de creștere deloc de neglijat de +3,4%.

Comerțul online, cu o cerere de ambalaje care a  ajuns, în 2017, la valoarea de 28 de miliarde de dolari (24,43 miliarde de euro) se va dubla în 2023 și va utiliza (atenție!) nu mai puțin de 75% ambalaje din carton ondulat. Astfel producătorii vor trebui să se adapteze și să ia în seamă faptul că cererea de carton la anumite dimensiuni și de ambalaje la cerere, cu greutate redusă și reciclabilă va fi foarte mare, se menționează într-un studiu („L’emballage dans le monde – Le marché mondial de l’emballage atteindrait 1.000 milliards de dollars en 2023”) realizat pentru All4Pack, ediția 2018.

Se schimbă și ambalajul de expediție și ambalajul primar

În Franța, de exemplu, 4% din cartonul ondulat produs este destinat și vândut pentru comerțul online, procentul fiind în  creștere. Pe lângă remodelarea producției, producătorii iau în calcul, din ce în ce mai  mult, modalitățile de transport și distribuție. Ținând cont de cerințele comerțului online producătorii de ambalaje și carton ondulat trebuie să găsească noi modalități de creștere a rezistenței ambalajelor, de acoperire „a golurilor din transport” (care adunate aduc pierderi considerabile) și optimizare a costurilor, a logisticii etc. Altfel spus, la modul general, comerțul online are și va avea o mare influență în procesul de proiectare al ambalajelor. Potrivit portalului All4Pack, aproape 41% din deținătorii de mărci au modificat ambalajul de expediție al produselor vândute online și 31% au modificat ambalajul primar pentru a se adapta cerințelor comerțului electronic (aspect menționat și în raportul anual al Institutului de Economie Publică din Franța – IDEP, rapor intitulat „O privire de ansamblu asupra piețelor de comunicare grafică”).

Printre alte inovații din domeniul ambalajelor, care își vor dovedi eficiența pe deplin, în perioada următoare, se numără și ambalajul conectat (la internet). Beneficiile sunt multiple, dacă ne referim doar la trasabilitate, comunicarea parametrilor și standardelor de păstrare a produselor și autentificare.

Și în România, trend ascendent

În acest an, piața comerțului online din România va ajunge la 3,6 miliarde de euro, după ce anul trecut valoarea acesteia a fost de 2,8 miliarde de lei, potrivit datelor prezentate de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO). Astfel, creșterea înregistrată față de anul trecut este de 30%, procent semnificativ mai mare față de media europeană.  De asemenea, numărul magazinelor online s-a dublat anul trecut, ajungând la 14.000 de site-uri active.

Conform Institutului Național de Statistică (INS), România are o populație de aproximativ 19,5 milioane de locuitori, dintre care 12,6 milioane se încadrează în categoria de vârstă 16 – 65 de ani, iar 11 milioane sunt utilizatori de internet. Conform studiului Kantar Millward Brown, până în 2018, în Romania au fost înregistrați 8,28 milioane de e-shoppers. 38% dintre români au făcut cumpărături online cel puțin o dată, în ultimele 12 luni, iar acest procent este mai mare comparativ cu cel din alte țări europene precum Grecia (36%), Portugalia (36%), Italia (34%), Croația (29%) și Bulgaria (26%).

Numărul magazinelor online active din România s-a dublat de la 7.000 în 2017, la 14.000 în prezent. Se estimează că, anul viitor, numărul acestora va crește cu aproximativ 7%, și se va ajunge la 15.000 de magazine online active. Vânzările pentru categoriile modă, home&deco, jucării, casă și grădină, produse pentru copii, au un potențial important de creștere pentru următorii ani.

Un sfert dintre români preferă să achite cumpărăturile cu cardul, iar acest procent este în creștere comparativ cu anul trecut. Conform studiului Kantar Millward Brown din 2018, achiziția produselor de pe dispozitive mobile a ajuns la un procent de 57,3% cu tendință de creștere. (Romulus Cristea)

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *