LOADING

Type to search

În numele sustenabilității

Ambalaj Analiză Business Editorial Featured Stiri Tehnic Trend

În numele sustenabilității

Irina Tomsa iulie 25, 2019
Share

Cuvântul-cheie al epocii noastre, sustenabilitate înseamnă protecția mediului și a oamenilor sub toate aspectele. De la înlocuirea materiilor prime și a combustibililor fosili cu echivalenți din surse regenerabile la procese de producție cu emisii reduse de gaze cu efect de seră și evitarea poluării de orice fel. De la crearea unor produse și ambalaje reutilizabile, reciclabile sau compostabile la evitarea risipei de apă, hrană, materii prime și ambalaje. Consumatorii sunt sensibili la soarta planetei, iar producătorii au început să ia măsuri concrete. Să analizăm tendințele relevante din domeniu și câteva exemple.

Plasticul, cea mai vizibilă problemă

Specialiștii estimează că de la începutul anilor ’50 și până acum omenirea a produs mai mult de 8,3 miliarde tone de plastic, din care peste 60% a ajuns în mediul înconjurător. Până în 2050 apele planetei vor avea mai multe deșeuri de plastic decât pești. Din toate materialele plastice, peste 99% sunt produse din derivate de petrol, cărbune și gaze naturale, toate surse neregenerabile. Dacă tendințele actuale se mențin, până în 2050 industria plasticului ar putea ajunge la 20% din consumul mondial de petrol.

Ambalajele nu sunt singura sursă de poluare cu plastic, dar reprezintă cea mai mare aplicație a materialelor, aproximativ o treime din totalul producției de plastic intrând în componența ambalajelor, au declarat reprezentanții fundației Ellen MacArthur citați de packaginginsights.com.

Fundația Ellen MacArthur a lansat în cooperare cu UN Environment Acordul Global pentru Economia Noului Plastic (The New Plastics Economy Global Commitment) anunțat oficial în octombrie 2018. Acordul și viziunea sa pentru o economie circulară a plasticului sunt sprijinite de World Wide Fund for Nature (WWF), de Forumul Economic Mondial și de o serie de alte asociații ce reprezintă sute de producători și comercianți, universități, institute de cercetare și academii. Până la lansarea din octombrie anul trecut, Acordul a fost semnat de peste 290 de organizații responsabile pentru 20% din ambalajele de plastic produse la nivel global – multinaționale din sectorul bunurilor de larg consum ca Danone, H&M, L’Oréal, PepsiCo, Coca-Cola sau Unilever, giganți producători de ambalaje ca Amcor, producători de plastic ca Novamont și multinaționale specializate în managementul resurselor cum ar fi Veolia.

De bunăvoie și nesilite de nimeni, organizațiile semnatare ale Acordului și-au stabilit următoarele obiective principale: eliminarea ambalajului din plastic problematic sau inutil prin design și inovație; introducerea unor ambalaje reutilizabile pentru reducerea celor de unică folosință; toate ambalajele din plastic să fie 100% reutilizabile sau compostabile în practică; utilizarea plasticului să fie complet decuplată de consumul de resurse finite și toate ambalajele din plastic să fie lipsite de compuși chimici periculoși, iar oamenilor implicați pe întregul lanț să le fie protejate sănătatea, siguranța și drepturile – notează autorul articolului de pe packaginginsights.com.

Multe dintre marile companii care au aderat la Acordul Global pentru Economia Noului Plastic aveau deja strategii proprii bine conturate pentru a găsi înlocuitori cu adevărat reciclabili. În ianuarie 2018, Amcor a fost primul producător global de ambalaje care și-a propus ca până în 2025 să fabrice doar ambalaje reutilizabile sau reciclabile. La rândul său, Nestlé vrea să aibă numai ambalaje reciclabile sau reutilizabile până în 2025, iar împreună cu Danone compania este parte a Alianței NaturAll Bottle, un proiect de cercetare care să creeze ambalaje reciclabile tip PET din ingrediente 100% bio pentru a înlocui consumul de resurse neregenerabile.

Parteneriate globale pentru reciclare

Gigantul Veolia a semnat cu Unilever un acord de colaborare pentru stabilirea unui lanț de economie circulară a plasticului în mai multe regiuni ale lumii, începând cu India și Indonezia.

Un alt parteneriat important a fost semnat de Veolia cu Tetra Pak pentru a asigura reciclarea corespunzătoare a tuturor componentelor din cunoscutele ambalaje alimentare. În prezent, partea de carton poate fi transformată în carton sau în șervețele de hârtie, iar în curând sistemele Veolia vor prelucra amestecul de polimeri cu aluminiu (PolyAl) și se vor obține materiale din care să se poată fabrica ghivece de flori și canistre pentru benzină (HDPE din capacele de plastic) sau lăzi și paleți din plastic (PE Alu). Ca urmare, valoarea totală a ambalajelor Tetra Pak uzate se va dubla și va face ca lanțul de colectare și reciclare să fie mai eficient și mai viabil.

Schema de reciclare Veolia pentru Tetra Pak

Schema de reciclare Veolia pentru Tetra Pak – aici sursa.

Un ambalaj mediu Tetra Pak pentru băuturi conține aproximativ 75% carton, 20% plastic și 5% folie de aluminiu. Cartonul recuperat este transformat în materie primă de bună calitate pentru fabricarea hârtiei și beneficiază de o piață bună, iar noul parteneriat își propune să valorifice corespunzător și amestecul PolyAl.

Comerțul online cere ambalaje sustenabile

În toamna anului 2018, producătorul de ambalaje DS Smith estima că de Black Friday urmau să fie livrate în Marea Britanie bunuri deteriorate în valoare de 648 milioane de lire sterline, articolele afectate reprezentând 8% din totalul produselor comandate online. Cercetările au relevat că 75% dintre persoanele care au făcut cumpărături pe internet au primit un produs stricat în ultimele 12 luni, iar 30% din bunuri erau atât de deteriorate încât nu puteau fi folosite. Compania a evaluat care sunt categoriile de produse cele mai des afectate la transport: articolele pentru casă și bucătărie (23,68%), electronice/ tehnologie (15,29%), altele, inclusiv cărți, cosmetice și DVD-uri (13,10%), îmbrăcăminte/ încălțăminte (12,41%), alimente/ băuturi (9,54%), jucării (8,51%), mobilier (7,59%), echipament sportiv (4,37%), produse pentru grădină (2,99%) și respectiv flori și alte cadouri (2,53%).

Greg Dawson, directorul diviziei de afaceri corporatiste al DS Smith a declarat pentru packaginginsights.com că unele produse comandate online trebuie să treacă prin numeroase puncte de manipulare diferite, maximul fiind de 50 (în cazurile în care coletul a fost livrat de trei ori fără să fie preluat la destinație). De aceea, compania britanică a creat un centru de testare numit DISCS (acronim de la Drop, Impact, Shake, Crush și Shock), care verifică rezistența pachetelor la: cădere, impactul cu un obiect greu, zgâlțâire, strivire prin stivuire necorespunzătoare și șocul de a fi aruncat în spatele camionului.

În afară de serviciul de testare, divizia pentru e-commerce a DS Smith oferă soluțiile Made2fit, care constau în trei tipuri de cutii – mici, medii și mari – realizabile fiecare din trei bucăți de carton pentru a minimiza spațiile goale și a economisi bani, timp și efort. Cu varianta automatizată marii retaileri pot obține cutii în 10 milioane de combinații de dimensiuni, iar în varianta de asamblare manuală comercianții mai mici pot face 39 de combinații potrivite diverselor produse, iar compania promite diminuarea cu până la 80% a spațiului gol.

DS Smith a creat și o aplicație software numită eBox Range Optimiser pentru optimizarea setului de cutii necesare unei companii în funcție de cele mai frecvente combinații de produse comandate online. Avantajele prezentate pe site-ul gigantului britanic sunt legate de scăderea costurilor, prin: mai puțin carton ondulat necesar, mai puțin material pentru umplerea golurilor, mai puține stricăciuni/ retururi ale produselor, mai puțin timp de ambalare și preț mai mic de transport.

Fabricantul nu uită să menționeze că astfel comercianții vor reduce amprenta de carbon, iar argumentele sunt clare: cutii mai bine adaptate dimensiunilor produselor reduc necesarul de materiale de umplere și încap mai multe într-un singur transport. Într-adevăr, camioanele și camionetele de marfă sunt printre cele mai poluante, dovadă stau recentele decizii ale Uniunii Europene de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru aceste vehicule.

Amazon vrea tot mai multe ambalaje fără frustrări

Gigantul comerțului online are pe site-ul său aboutamazon.com o secțiune amplă numită Sustenabilitate, în cadrul căreia găsim ambalajele pe care le solicită. Nu orice ambalaje, ci cele pe care le-a numit ”fără frustrări”. Este vorba despre programul demarat în 2008 și amplificat pe parcurs, prin care Amazon încurajează ambalajele realizate 100% din materiale reciclabile, ușor de desfăcut (fără carcase din plastic tip scoică și fără sârme), cu care produsul să fie transportat în condiții optime, fără ambalaj suplimentar la expediere.

Amazon susține că de la lansarea din 2008 și până în decembrie 2017 (la aniversarea de 10 ani a acțiunii) programul Frustration-Free Packaging s-a extins la peste 750.000 de produse, a evitat folosirea a 360 milioane de cutii pentru transport și a eliminat astfel 215.000 tone de materiale pentru ambalare.

Compania continuă să încurajeze ambalajele care nu creează frustrări și oferă produselor astfel împachetate poziții de frunte în platforma de comenzi online și – începând de la 1 august 2019 în SUA și Canada, iar de la 1 octombrie în Franța, Germania, Italia, Spania și Marea Britanie – un cost preferențial de 1 USD per pachet în loc de 1,99 USD cât este costul de expediție a unui pachet neconform.

Pentru aceasta este nevoie de un certificat special, iar DS Smith este printre companiile care îl pot emite, fiind partener al programului APASS (Amazon Packaging Support and Suplier Network, menționat pe site-ul producătorului britanic de ambalaje). Pentru obținerea certificării, DS Smith oferă tot lanțul de servicii: testare în laboratorul propriu (DISCS, despre care v-am povestit mai sus), design, consultanță și producție.

Criteriile adoptate de Amazon și încetățenite ulterior pe piață au fost stabilite în colaborare cu o organizație nonprofit, ISTA (International Safe Transit Association). Marii producători vor să țină pasul cu cele mai noi descoperiri din domeniu, așa că și Amcor, un alt mare producător de ambalaje, a investit sume importante în două noi laboratoare de testare ISTA care urmează să se deschidă în mai 2019.

Un design fericit aduce consumatori fericiți

Vă asigur că acesta nu este un advertorial și nici nu am făcut o pasiune pentru DS Smith, dar trebuie să vă vorbesc din nou despre fabricantul britanic care a inventat anul trecut un ambalaj care mi se pare excelent: e@box.

Pentru că dispune de zeci de ani de experiență, este foarte atent la nou și are departamente puternice de cercetare, strategie, design și dezvoltare, DS Smith a creat un prototip revoluționar prin utilitate, aflat în curs de patentare. Este vorba despre un pachet alcătuit din două cutii: un ambalaj primar și altul secundar, de expediție. Acestea sunt oferite comercianților plate și legate între ele, dar se separă cu ușurință când le asamblezi și formează un sistem cutie-în-cutie, care se închide cu sigiliu.

e@Box premiat la Deutscher Verpackungspreis 2018

e@Box premiat la Deutscher Verpackungspreis 2018. Sursa: prezentarea de pe site-ul concursului.

În e@box intră cu ușurință orice obiect de tipul celor mai des comandate online: căști audio, pantofi, tricou, bormașină cu acumulatori sau set de cosmetice. Ambalajul primar îl protejează pe cel secundar care poate fi imprimat cu un mesaj al mărcii respective, nu există agrafe sau sârme, iar totul arată foarte bine. Banda de desigilare din centru, al cărei design sugerează un fermoar, este un element intuitiv, ușor de folosit și amuzant. Prin înlăturarea ei ambalajul exterior se desface în două și cumpărătorul descoperă ambalajul primar cu însemnele mărcii dorite și produsul comandat în interior. O experiență de cumpărare plăcută chiar și în eventualitatea în care destinatarul decide să returneze produsul: trebuie doar să pună la loc cele două părți ale ambalajului exterior și să le sigileze cu o bucată de bandă adezivă. Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul DS Smith, cutiile e@Box pot fi fabricate în orice dimensiuni până la suprafața de 300 x 400 milimetri.

Noile ambalaje țintesc reducerea costurilor prin optimizarea volumului pachetelor și scăderea cheltuielilor de depozitare, ambalare și transport, dar pot fi valoroase și prin experiența pe care marca o poate oferi cumpărătorului și care se poate traduce în loialitate față de brand. Așa se face că e@box a convins juriul la Deutscher Verpackungspreis 2018, o importantă competiție germană dedicată ambalajelor, unde a fost premiat la categoria ”funcționalitate și confort”, iar în scurt timp a fost prezentat în aproape toată presa internațională de profil, dobândindu-și rapid celebritatea.

Creativitate la cutie și creativitate ”out of the box”

Pe site-ul producătorului DS Smith am găsit nenumărate exemple de ambalaje pentru vin, toate menite să economisească spațiul la transport și să protejeze cât mai bine sticla. Am ales două care mi s-au părut cele mai interesante.

Primul este un ambalaj premiat în 2013 la Worldstar Packaging Awards și realizat pentru Laithwaite’s Wine, care a cerut producătorului britanic să-i realizeze o cutie cu care să-și expedieze în siguranță vinurile, care să coste mai puțin și să folosească alte materiale decât nesustenabilele cutii din lemn. Comunicatul oficial de pe site-ul DS Smith menționează că ”ambalajul a oferit o prezentare premium pentru un produs premium, într-un pachet atrăgător și inovator care a depășit așteptările clientului și a redus costurile”.

Cel de-al doilea ambalaj pe care l-am ales ca exemplu de pe site-ul britanic este unul post-cumpărare, destinat cetățenilor care vor să trimită prin poștă una, două, trei sau șase sticle de vin. Potrivit descrierii de pe site, acest ambalaj creat în 2015 a fost de asemenea premiat – dar nu se spune de cine sau pentru ce – și este realizat exclusiv din carton ondulat, simplu de asamblat, se închide fără a avea nevoie de bandă adezivă și se deschide ușor.

Cutia a fost aprobată de Poșta Daneză în toate versiunile de mărime, însă înclin să cred că premiul pe care l-a cucerit a fost unul de frumusețe, nu pentru protecție, din moment ce trebuie menționat ”fragil” pe toate laturile. Nici exemplul precedent nu cred că ar fi obținut scoruri bune la testele lor DISCS, dar probabil că dacă o astfel de cutie ar fi scăpată din mână de o persoană nu prea înaltă, sticlele ar avea șanse de supraviețuire.

Aceste două exemple arată bine și sunt mai puțin convenționale decât celelalte din oferta DS Smith dedicată vinurilor, însă nu vin cu nimic nou pe tema economiei de spațiu gol între produse și cutie. Așa se întâmplă dacă te gândești doar la cutii și doar la sticlele existente pe piață; nu îți dai seama că e loc de mult mai bine.

Garçon Wines cutia cu vin pentru livrare în cutia poștală

Garçon Wines – cutia cu o sticlă de vin pentru livrare în cutia poștală

Băieții de la Garçon Wines au dat lovitura: au început prin a redesena sticla astfel încât să poată încăpea cu tot cu ambalajul de transport prin fanta cutiei poștale. Au fabricat-o din PET de bună calitate reciclabil 100%, i-au pus un dop la fel de reciclabil și au făcut-o plată cât o carte, păstrând volumul de 0,75 litri uzual pentru vinuri. Lățimea sticlei și lungimea gâtului au fost atent gândite pentru a optimiza magistral costurile.

Garçon Wines - cutia pentru o sticlă

Garçon Wines – cutia cu o sticlă de vin

Astfel, ambalajul secundar pentru transport este cu adevărat genial: opt sticle sunt aliniate vertical, iar alte două sunt puse orizontal, acoperind spațiul din jurul gâturilor celor verticale. Cutia pentru 10 sticle este cu 55% mai mică decât una pentru 6 sticle convenționale, ceea ce face ca un palet să cuprindă 1.040 de sticle Garçon, față de 456 de sticle de vin obișnuite. Asta da economie de costuri la depozitare, ambalare, transport și manipulare! Plus că sunt imposibil de spart. Ca să nu mai vorbim că e nevoie de mult mai puține curse cu camionete și camioane poluante.

Garçon Wines - cutia revoluționară de 10 sticle

Garçon Wines – cutia revoluționară de 10 sticle. Decupajul nu există în realitate; imaginea are rol explicativ.

Britanici și ei ca și DS Smith, Garçon Wines au obținut cu invențiile lor atâtea premii încât de-abia încap pe caruselul de pe www.garconwines.com/garcon-bottles, la fel și elogiile din presă, care nu s-au limitat la publicațiile de specialitate.

 

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *