LOADING

Type to search

Instagram: #Notorietate #Favorabilitate #Vânzări #AmbalajeDeSucces

Ambalaj Analiză Stiri studiu Trend

Instagram: #Notorietate #Favorabilitate #Vânzări #AmbalajeDeSucces

Irina Tomsa decembrie 7, 2018
Share

 

Dintre utilizatorii Instagram, 90% au sub 35 de ani, iar 60,4% au între 18 și 25 de ani. Sunt tineri extrovertiți, plini de vervă și creativitate, iubitori de nou, de culoare, de senzații, dornici să-și împărtășească experiențele pozitive. Elitele au înțeles potențialul: din top 100 de mărci la nivel mondial, 90% au cont pe Instagram. Mărci de masă sau independente se luptă și ele să seducă acest target valoros. Nu există o rețetă de succes, ci doar câteva reguli simple, dincolo de care vom examina câteva exemple remarcabile.

De ce e Instagram atât de important pentru marketing?

  • Peste 90% din utilizatorii rețelei sunt Millenials, segmentul care din 2018 va deține cea mai mare putere de cumpărare, potrivit Forbes;
  • Pe Instagram interacțiunea cu mărcile este de 10 ori mai mare decât pe Facebook, de 54 de ori decât pe Pinterest și de 84% decât pe Twitter;
  • 50% dintre utilizatorii rețelei urmăresc branduri;
  • Oamenii care folosesc Instagram tind să cumpere produse online prin telefon în proporție mult mai mare decât cei care nu utilizează rețeaua.

Regula de bază: sinceritatea

Pe rețelele sociale nu poți să minți. Este suficient ca un singur om să afle adevărul, apoi veștile rele se diseminează, iar dezastrul ia proporții tot mai mari înainte ca tu să poți face ceva. Cu atât mai mult cu cât este vorba despre produse și servicii pentru care oamenii sunt dispuși să plătească sau decid să le șteargă din lista de cumpărături. Nu-ți face produsul să pară mai premium decât este folosind mult auriu sau alte asemenea trucuri. Oamenii te vor iubi așa cum ești, dacă știi să le intri în grații.

Localul cubanez Media Noche din San Francisco și-a amenajat special o pardoseală ”instagramabilă”.

Localul cubanez Media Noche din San Francisco și-a amenajat special o pardoseală ”instagramabilă”. O mulțime de utilizatori se pozează pe dalele frumos colorate.

Baia localului este și ea decorată astfel încât nimeni nu poate rezista ispitei de a-și face un selfie.

Baia este și ea decorată astfel încât să nu poți rezista ispitei de a-ți face un selfie. Postare de pe pagina oficială a localului.

Poza cu telefonul mobil: testul pentru conținutul generat de utilizatori

Cu câțiva ani în urmă am lucrat la un spot comercial în care filmarea produsului a durat mai mult decât orice dublă cu copii și animale la care am asistat vreodată. Pack shot-ul trebuia să fie unul simplu, dar flaconul ambalajului sclipea, literele nu se distingeau în întregime, iar denumirea produsului apărea fragmentar. Echipei i-a luat mult timp să încerce diferite lumini, filtre și sprayuri ca să se poată citi ceva, dar tot a mai trebuit muncă de retușare și în post-producție.

Asemenea produse nu vor face niciodată carieră pe Instagram. O poză atent elaborată de profesioniști poate atrage aprecieri pe pagina comercială a mărcii, dar ambalajul nu va arăta bine în pozele făcute de utilizatori cu telefonul. Între timp, gama s-a îmbogățit cu noi produse, dar problema ambalajului e la fel de vizibilă.

Ambalaj Gerovital din seria ”așa nu”

Ambalaj Gerovital din categoria ”așa nu”.

Producătorul trebuie să se asigure că are seturi bune de fotografii de studio pentru site-ul propriu, pentru magazinele online, pentru canalele Social Media oficiale – ale sale și ale distribuitorilor – dar dacă vrea să obțină cât mai multe beneficii din rețelele de socializare și mai ales Instagram, trebuie să facă niște teste simple. Să ia produsul acasă, să-l pozeze cu telefonul din toate unghiurile în decorul și în lumina din casă și să încarce fotografiile pe Instagram. Cum arată acolo, pătrățel printre pătrățele? I se vede logoul, se citește complet denumirea? Sincer, atrage pe cineva?

Ambalaje atrăgătoare, despre care utilizatorii ar vrea să vorbească

Producătorul despre care vorbeam mai sus a lansat recent un produs cu un ambalaj care m-a surprins plăcut. Este vorba despre un ruj cu ambalaj de secțiune pătrată, negru mat, cu puțin scris și cu etichetele (ingrediente, cod de bare etc.) ușor de dezlipit, fără să lase urme de adeziv. Mai mult, capacul are un mic magnet care-l împiedică să se desfacă necontrolat și face un clic plăcut la închidere.

Sursa foto: farmec.ro

Sursa foto: farmec.ro

Caracteristicile sunt bine gândite pentru publicul-țintă. Vorbim despre un ruj cu acid hialuronic, deci destinat femeilor cu vârsta de peste 30 de ani, cărora nu li se mai pare amuzant când ambalajul cilindric se rostogolește de pe masă, care se enervează când văd urme de ruj pe căptușeala genții fiindcă s-a desprins capacul și nu apreciază deloc suprafața lipicioasă rămasă de-a pururea acolo unde a fost eticheta.

Ambalajul arată bine, ar fi pe deplin ”instagramabil”, ar plăcea și mai tinerilor Millenials, dar producătorul a ratat startul la imagini. Pe site-ul și în magazinul online al companiei rujurile sunt prost fotografiate, nu se disting suprafețele plane, logoul discret este lăsat pe partea cealaltă față de privitor și arată ca niște no-names. Singura poză care îi face dreptate ambalajului este cea făcută de un vlogger și preluată de Gerovital pe pagina oficială. O poză cu prea multe elemente, dar din care în final se vede bine ambalajul, care a atras astfel și aprecieri. Despre magnetul din capac nu am văzut nicio mențiune; probabil suntem primii care divulgă secretul.

Noul ruj de la Gerovital, într-o ipostază mai avantajoasă

Noul ruj Gerovital, într-o ipostază mai avantajoasă. Postare preluată de pagina oficială Gerovital de la un vlogger. Se văd comentariile entuziaste.

Un shelfie, o mulțime de oportunități

Ce este un shelfie? Pe Harper’s Bazaar găsim o foarte bună definiție: ”Un shelfie – combinație între selfie și shelf (raft) – este pentru iubitorii de [produse pentru] frumusețe o parte esențială a paginii de Instagram. Aproape întotdeauna, un shelfie este un aranjament studiat al colecției personale de produse de îngrijire și cosmetice”. Autorul menționează că un shelfie bun nu este la fel de ușor de realizat pe cât de natural pare.

Chiar realizatoarele de shelfies recunosc că nu le-a fost ușor. Dar după cum vedem, rezultatul merită multe like-uri și preluări. Dacă produsele din imagine au fost etichetate, la clic pe poză se afișează numele brandului printr-o mică bandă care ne duce la pagina de Instagram a acestuia, unde putem descoperi și mai multe produse atrăgătoare, de care nu știam că avem nevoie, dar pe care deja le vrem imediat.

Shelfie cu etichete

Shelfie cu etichete

Aranjamente flatante care atrag recenzii elogioase

Partea frumoasă este că pe Instagram textele postărilor nu trebuie neapărat să fie scurte, așa că adesea funcționează ca recenzii ample pentru produsele din compoziție. Și sunt întotdeauna elogioase, pentru că nimeni nu și-ar da osteneala să facă un shelfie cu produse care nu-i plac. Chiar și atunci când postarea inițială nu vorbește despre calitățile produselor, se va găsi un ”beauty lover” care să vorbească entuziast de unul dintre produsele din imagine sau despre altul al acelui brand.

Un shelfie bun atrage comentarii favorabile pentru produsele prezentate

Un shelfie bun generează comentarii favorabile pentru produsele prezentate.

Ne aflăm așadar într-un mediu favorabil brandurilor, plin de oameni care-și dau osteneala să facă fotografii adesea mai bune și mai potrivite canalului decât producătorii, oameni care vorbesc cu entuziasm din experiența personală, sunt credibili și convingători pentru zeci și sute de alte persoane care-i urmăresc, dispuse și ele să vorbească despre experiențele lor plăcute. Și să nu uităm: cei mai mulți dintre ei fac parte din segmentul care tocmai preia supremația în ce privește puterea de cumpărare. Iar cu trecerea timpului vor fi tot mai mulți, cu și mai multă putere de cumpărare. Sunt cei care au crescut în era internetului, a magazinelor online și a telefoanelor inteligente, obișnuiți să cumpere online fără rezerve și nu-și vor schimba obiceiurile.

Când știm ce beneficii extraordinare ne poate oferi Instagram, cu câtă naturalețe ne poate pune produsele într-o lumină frumoasă și cât de lin poate conduce la decizia de cumpărare, nu ar fi păcat să nu utilizăm rețeaua la întreaga sa valoare?

Ambalaje care știu să se afirme pe Instagram

Despre Herbivore Botanicals am putea face un lung studiu de caz. Marca a fost inițial lansată pe Etsy în 2011, dar a știut să se deplaseze la timp de pe un teritoriu care devenea prea îngust: ”dacă e lucrat de mână, vintage, personalizat sau unic, e pe Etsy” – scrie pe frontispiciul platformei.

Herbivore a știut să creeze produse și ambalaje care să răspundă nu doar cerințelor consumatorilor, ci și valorilor întregii generații căreia i se adresează. Produsele au ambalaje transparente din sticlă, cu etichete minimaliste, care comunică ingrediente 100% naturale și faptul că sunt prietenoase cu natura (fără teste pe animale, fără poluare cu plastic nedegradabil).

Herbivorebotanical - pagina oficială

Herbivorebotanical – imagini de pe pagina oficială.

Pagina de Instagram Herbivorebotanicals este excepțional de frumos populată cu fotografii în care fiecare produs are un rol seducător. Vederea lor inspiră utilizatorii rețelei de socializare să posteze poze proprii cel puțin la fel de frumoase cu produsele respective, chiar dacă uneori apar într-un shelfie alături de alte mărci. Sub hashtagul #herbivorebotanicals găsim exemple superbe.

#Herbivore

Postări ale utilizatorilor marcate cu #Herbivore

Sub hashtagul #shelfie nu găsim doar aranjamente cu produse cosmetice, ci rafturi cu diverse obiecte: cărți, veselă, sticle de vin, condimente etc. și chiar combinații ale acestora. Termenul de shelfie depășește chiar raftul și desemnează un aranjament de obiecte preferate, indiferent pe ce suport se află.

#Foodporn

Mâncarea care arată imoral de apetisant este etichetată cu hashtagul #Foodporn, atât pe Facebook, cât și pe Instagram. Pozele bune și creative atrag, fac poftă și te incită să-ți comanzi și tu asemenea bunătăți sau să te duci cât mai repede la localul care le servesc.

Lansat în vara acestui an, Clube Lisboeta excelează în imagini apetisante pe contul său de Instagram, dar știe că poate obține și mai mult, cu trucuri aparent simple. Farfuriile sale neașteptate, albastru uni, fac ca mâncarea să strălucească mai tare și-i dau o aromă distinctă, pentru că suntem în Portugalia, țara care iubește albastrul și celebrele azulejos. Cum să nu pozezi asemenea platouri și să nu te mândrești cu compoziția pe Instagram?

Postare apetisantă a unei cliente ne face poftă. Clube Lisboeta îi răspunde ca la carte. Frumos!

Postare apetisantă a unei cliente ne face poftă. Clube Lisboeta îi răspunde ca la carte. Frumos!

Felicitări pentru Clube Lisboeta, care mizează pe mai multe elemente instagramabile creative și arătoase, cum ar fi meniurile în formă de carte poștală vintage ori de bilet de avion și multe alte detalii care fac deliciul celor care-i calcă pragul și prietenilor lor de pe Instagram.

Și felicitări din nou, Clube Lisboeta, că ai răspuns prompt și frumos la postarea de mai sus a clientei tale, mulțumindu-i și informând-o că tocmai ai introdus meniuri din două țări noi.

Călătorim din nou peste ocean și ajungem la New York, unde se remarcă de departe Supermoon Bakehouse. Este mult mai mult decât food styling la produsele lor de cofetărie-patiserie; cred că au angajat un estetician al croissantelor, brioșelor și ce mai fac ei acolo, care mustesc de cremă și arată senzațional nu doar pe dinafară, ci și pe dinăuntru.

Supermoon - captură de pe pagina oficială de Instagram a companiei

Supermoon – captură de pe pagina oficială de Instagram a companiei

Pagina oficială de Instagram a cofetarilor-patiseri din New York are la ora la care scriu aceste rânduri 306 de postări, dar sub #supermoonbakehouse sunt 4,763 de postări, cele mai multe ale clienților care dovedesc că bunătățile arată cel puțin la fel de bine și în farfurie sau la pachet, pozate cu telefonul.

Postări ale utilizatorilor rețelei sub #supermoon

Exemple de postări ale utilizatorilor Instagram sub #supermoon

Cum a dat lovitura Unicornul de la Starbucks

În aprilie 2017, Starbucks a lansat un produs în ediție limitată care a avut un succes fulminant. Deși acum delistat, produsul-vedetă a rămas prezentat pe pagina companiei: ”Misteriosul unicorn din legendele medievale a revenit. Din pădurile fermecate, unicornii s-au ivit în social media cu alimente și băuturi strălucitoare. Starbucks duce acum trendul la un alt nivel cu primul său Unicorn Frappuccino®, disponibil între 19 și 23 aprilie (2017, n.r.)”.

Tot de pe site-ul producătorului aflăm în ce consta magia: ”e unicul frappuccino care-și schimbă aromele și culorile. Aromele magice pornesc de la fructat și dulce și se transformă în plăcut acrișor. Amestecă-l și descoperă spectacolul culorilor schimbătoare de violet și roz. E desăvârșit cu frișcă presărată cu pudră feerică roz și bleu”.

Produsul a făcut furori. S-au vândut multe băuturi colorate și oamenii s-au pozat cu paharele pe rețelele sociale. Deși la prima vedere părea destinat fetițelor sub 14 ani, unicornul roz-bleu-mov-alb a cucerit piața în asemenea măsură încât publicația Time a publicat la doar două zile de la terminarea ediției limitate articolul ”De ce este Frappuccino Unicorn băutura pe care o merită americanii”.

Potrivit articolului, la originile trendului s-ar fi aflat food stylistul Adeline Waugh (27 de ani), care a introdus în preparatele sale coloranți naturali care să le dea un aspect mai apetisant, prietenos și jucăuș. Waugh a creat o celebră tartină-unicorn prin care a vrut să demonstreze – conform spuselor ei – ”că mâncarea sănătoasă poate fi amuzantă și incitantă, în special pentru copii”.

Ideea a fost adoptată și dezvoltată pe scară largă, iar preparatele realizate de sute de utilizatori au fost pozate pe rețelele de socializare. În scurt timp a devenit un trend care a depășit granițele mâncării sănătoase. New York Times a explicat, tot într-un articol despre unicornul Starbucks: ”Pentru cei care nu știu: «mâncare unicorn» este orice produs alimentar decorat cu colorant sau accesorii drăguțe cum ar fi fructe tăiate în forme mici sau grămăjoare de bezele în nuanțe pastel. Cei mai pasionați adaugă un corn și urechi din zahăr”.

De ce merită americanii băutura-unicorn? Potrivit articolului din Time, perioada ediției limitate a coincis cu zilele în care americanii erau înfierbântați de controverse iscate de Trump, se întrebau dacă războiul cu Coreea de Nord a devenit inevitabil, aflau că problema serviciilor de sănătate va fi repusă în discuție pe alte principii și vedeau că un celebru prezentator de televiziune a fost dat afară din cauza unui mare scandal de hărțuire sexuală, scandal care continuă de atunci încoace să dea jos de pe firmament și alți monștri sacri ai show-bizului mondial.

Pe fondul acesta de frustrare națională a apărut unicornul din legendele medievale, iar cetățenii s-au înfruptat din el ca să capete puteri magice. Pe naiba! Au făcut-o ca să-și înece amarul. Fiindcă oamenii – și mai ales americanii – nu-și taie venele la supărare, ci și le sufocă cu alimente bogate în colesterol, glucide și grăsimi care le asigură șanse sporite la boli cardiovasculare, diabet etc. Și-așa bieții de ei nu mai știu dacă și în ce condiții vor mai putea conta pe serviciile de sănătate.

Contextul politic este mai amplu, dar dacă vreți să aflați cum l-a sfidat Starbucks pe Trump în problema migranților și alte detalii, citiți pe Time.com articolul citat. Acum ne întoarcem la euforia Unicornului pe Instagram.

Exemple de postări cu #starbucksunicorn

Exemple de postări cu #starbucksunicorn

Începând imediat după lansare și continuând încă două-trei săptămâni după încheierea scurtei perioade de disponibilitate a produsului, iubitorii unicornului-frappuccino au publicat peste 170.000 de postări pe Instagram, asta dacă luăm în calcul numai cele cu hashtag și ne referim doar la #unicornfrappuccino, #unicornfrap și #unicornfrappe.

În plus, sub #starbucksunicorn găsim 8,711 postări, cele mai multe generate de utilizatori în același interval din primăvara 2017 din care se vede ce bine arată băutura multicoloră și cum i-a inspirat pe utilizatori să vină cu alți unicorni, creație proprie. Vedem că a apărut și o modă a coafurilor cu șuvițe colorate în nuanțe ”feerice” de roz, bleu și mov, clar inspirată de frappuccinoul de la Starbucks, din moment ce tinerele cu părul astfel vopsit se pozează cu paharul alături.

Instaglam cu hashtag pe ambalaj

Utilizatorii de Instagram iubesc culorile, noutățile, strălucirea și lucrurile amuzante. Cum profiți de asta când ești producător de cosmetice și vrei să vinzi o mască pentru ten? Cine s-ar poza cu fața albă, maronie sau verde ca de fantomă, extraterestru sau mumie? Nimeni care să nu vrea să se facă de râs. Și atunci? Pui sclipici și steluțe în ea, să arate glam. Iar ca să te asiguri că utilizatorii se vor poza cu ea pe față și vor distribui pe rețelele sociale, treci hashtagul dorit la loc de cinste pe ambalaj.

Glamglow - imaginea-cheie de lansare

Glamglow – imaginea-cheie de lansare

GLAMGLOW, o marcă americană de cosmetice, anunțase în august 2017 lansarea unei măști de ten cu sclipici. În luna noiembrie a aceluiași an, revista Vogue scria că speră ca spiridușii să-i spună unde o putem găsi până de Crăciun.

A fost un succes neașteptat pe rețelele de socializare. Așa că producătorul a trecut la nivelul următor: a creat o mască și mai sclipitoare, cu steluțe, într-un ambalaj în care hashtagul #GLITTERMASK de pe capac este cam la fel de mare ca logoul și înlocuiește denumirea produsului.

A fost un mare hit pe rețelele de socializare, cu precădere pe Instagram. La ora la care scriu acest articol, 13.588 de postări sunt marcate #glittermask. Din câte vedem, popularitatea și potențialul de viralizare fac ca masca înstelată să înceapă să fie copiată și de alți producători.

#glittermask

#glittermask

#Concluzii și #Recomandări

Instagram poate fi o comoară de oportunități, dacă înțelegi cum funcționează rețeaua și mai ales ce-i incită pe utilizatori. În niciun caz nu trebuie să le spui oamenilor ce să facă, ci să le oferi produse cu ambalaje sau detalii care să conteze pentru ei, să-i inspire, să-i amuze, să-i determine să le pozeze, să le distribuie și să vorbească despre ele.

Este mult loc de succes pe Instagram. Sunt zeci de segmente care ar fi teribil de ofertante, dar unde nu am văzut exemple remarcabile – iar aici mă refer bunăoară la vinuri, care s-ar preta la o mulțime de modalități care să inspire, inclusiv prin shelfies pentru colecționarii amatori sau cei cărora le place să aibă cel puțin 3-4 vinuri bune în casă. Sau imagini emblematice de la crame, din podgorii, ”shelfies mixte” cu bunătăți alături de vinuri ș.a.m.d. Din păcate, cercetând câteva hashtaguri de bun-simț, am dat doar de poze seci cu sticlă și pahar, imagini de struguri, vii, butoaie și locuri de consum care nu se remarcă decât prin platitudine. Am mai văzut și poze cu domnișoare care țin un pahar în mână, dar unde focusul nu e pe licoare, căci avem un cadru mai amplu care pune în valoare formele feminine, alături de care paharul nici nu contează.

Numărul de utilizatori români ai rețelei Instagram cunoaște o creștere susținută. Cele mai recente statistici de care dispunem arată o creștere cu peste 110.000 de utilizatori pe lună, făcând diferența între ianuarie 2018 (când se înregistrau 698.836) și decembrie 2017 (când erau 581.849). Pentru mai multe informații, vedeți datele pe Instagramology.ro. Veți vedea că din total utilizatori, nu toți sunt activi. Chiar și eu am un cont inactiv, dar asta nu înseamnă că nu urmăresc ce apare nou și că ceea ce văd nu-mi poate influența decizia de cumpărare.

Mai presus de toate, țineți cont că oamenii de pe Instagram sunt cel mai bun public-țintă, sunt oamenii care vă pot ajuta să vă puneți produsele într-o lumină foarte favorabilă și vor duce vorba despre avantajele lor. Și nu uitați că sunt segmentul cu cea mai mare putere de cumpărare.

Nu am găsit date despre creșterea numărului de pagini de brand, dar pot să vă spun cu certitudine că – de exemplu – dacă anul trecut niciun mare lanț de retail DIY din România nu avea pagină de Instagram, în prima parte a acestui an 4 din cei 6 mari jucători și-au făcut intrarea în rețea.

Dacă-mi permiteți, v-aș da un sfat: nu copiați de la concurență și cu atât mai puțin de la competitorii de pe piața internă. Oamenii de pe Instagram sunt dispuși să tolereze imitatorii, dar nu prea îi iubesc. Țintiți mai sus. Fiți inventivi și lucrați cu ce puteți; ați văzut că nu trebuie neapărat investiții imense, ci adesea câteva mici trucuri sunt de mare efect.

Țineți cont de ce-și doresc oamenii și despre ce le place să vorbească. Înțelegeți-le motivațiile, dați-le ocazia să fie creativi și vă vor răsplăti poate chiar mai mult decât vă imaginați.

Top 5 motive pentru care oamenii distribuie conținut pe rețelele de socializare:

  1. pentru a oferi celorlalți conținut valoros;
  2. pentru a se autodefini;
  3. pentru a se conecta și a rămâne conectați;
  4. pentru a se autoîmplini;
  5. pentru a susține cauze și branduri.

Sursa: concluziile unui studiu realizat recent de New York Times, Customer Insight Group și Latitude Research publicate într-un infografic pe blog.smarp.com.

Categoriile de conținut generat de utilizatori:

  • distractiv;
  • inspirațional;
  • educativ;
  • convingător.

Sursa: Smart Insight, în același infografic de pe blog.smarp.com din articolul ”Why and What People Share on Social Media” semnat de Orsolya Harkai, pe care vi-l recomand cu încredere.

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *