LOADING

Type to search

Nemții de la Leipa investesc masiv în punctul de lucru din România

Interviu

Nemții de la Leipa investesc masiv în punctul de lucru din România

Romulus Cristea iunie 21, 2018
Share

Prin eforturi proprii, Leipa Pack România a achiziționat și a pus în funcțiune o mașină modulară de imprimare Lombardi, cu tehnologie exo. Despre planurile companiei, despre asigurarea calității la nivel european a produselor fabricate, dar și despre evoluțiile pieței de ambalaje din România, managerul general al Leipa Pack România ne-a oferit mai multe amănunte în cadrul unui interviu acordat revistei Pack România.

Leipa Pack România este o lială a Concernului Leipa Georg Leinfelder GmbH, fondat în 1847, în Germania, specializat în domeniul producerii hârtiei și cartonului, al înnobilării cu materiale plastice, cât și al tipăririi lor.

„Această investiție realizată de noi i-a convins și pe cei de la rma-mamă, Concernul Leipa Georg Leinfelder GmbH, că suntem hotărâți și puși pe treabă. Acum urmează să discutăm master planul pe următorii zece ani,” a declarat Dan Puiu, manager general Leipa Pack România, cu o experiență de 25 de ani în industria tipografică.

De unde vin principalele comenzi? De la clienți români sau și de la firma mamă?

Realizăm, în principal, un mixt. În momentul de față avem majoritar comen- zile interne, dar lucrăm și în parteneriat cu  rma-mamă. Avem și comenzi care ne sunt trimise pentru clienții de acolo. Oferim o calitate la nivel european, chiar dacă suntem în România. În jur de 30% avem exporturi. Intenționăm să avem, în viitorul apropiat, un raport de 50/50.

Asigurați o gamă largă de lucrări, de la cartoane la hârtii gramaje mici utilizate in flexo. Ce tipuri de lucrări aduc profituri mai mari?

Tot ce înseamnă ambalajul flexibil printat este cu o rată bună de pro tabilitate. Dacă vorbim doar de ambalaje pe care le furnizăm altor companii, gen carton, carton pentru pahare sau alte tipuri, acolo presiunea este foarte mare pe preț. Şi nu este cea mai fericită zonă de marjă, ca să-i spunem așa. Dar zona de ambalaje flexibile este rezonabilă. Nu că ar sta cineva pe roze în momentul de față pe acest segment, dar este mult mai în regulă.

Unde se situează compania din România (dacă ne raportăm la compania-mamă din Germania) în ceea ce privește profitul și comenzile?

E dificil să comparăm. Luați în calcul că noi facem aici trei milioane de euro pe an, iar cifra lor de afaceri este de peste 300 de milioane. Cu o capacitate de producție de 800.000 de tone/an, jucăm un rol activ pe piața de profil din Germania și din Europa. Intențiile noastre de viitor fiind acoperirea întregii piețe europene în domeniu. În România, obiectul nostru principal de activitate îl reprezintă producția ambalajelor pentru industria alimentară, farmaceutică, chimică, medicală, cosmetică și de construcții.

Cât de importantă este pentru cei din Germania afacerea dezvoltată în România?

Afacerea de aici este importantă pentru ei pentru că doresc să o dezvolte ca un cap de pod pentru zona aceasta de est și sud-est a Europei și urmează să avem un master plan pentru următorii 10 ani și chiar luna următoare va intra în analiză. Vom avea un plan coerent, nu punctual ca până în prezent, apoi vom vedea care sunt intențiile firmei mamă (deoarece acum au pus PM5 în funcțiune, o altă fabrică de liner, o fosta fabrică de hartie de ziar, dar retehnologizată, au recon- struit toată mașina, toată hala, au reorganizat logistica de acolo și primele probeau fost acum, recent, la finele lui martie). Noi mai avem si PM3 – o altă mașină de liner, avem mașina de LWC, masina de kraft brown, masina de mucava și PM5 – cea de-a cincea mașină, are o lungime de 8,4 metri a rolei (față de mașina PM3, care este doar de 4,4 metri). Mașina a intrat în funcțiune, deja am început să livrăm ce producem pe ea. Se vor face investiții. Noi am discutat încă de anul trecut un plan de lucru și acum așteptăm să vedem ce se aprobă ca plan de investiții pentru Leipa Pack România.

Ce investiții realizați pe segmentul de retehnologizare?

Tehnologia pe care am avut-o, de fapt tehnologia pe care am găsit-o în momentul în care am preluat Leipa Pack, nu avea nici pe departe parametrii pe care Leipa Georg Leinfelder, firma-mamă, i-ar fi dorit. Atunci, ăsta a fost poate și motivul schimbării: s-a urmărit dezvoltarea stra- tegiei privind politica de calitate a companiei. Înainte au fost făcute unele investi- ții, dar care nu au ținut cont de cerințele firmeimamă.

De ce ați ales achiziția unui utilaj Lombardi?
În momentul când am venit aici, aveam o experiență de 25 de ani în domeniul tipografic, de offset. Mi-a fost foarte clar că trebuie să schimb foarte mult în ceea ce privește calitatea pe care o oferă Leipa Pack, productivitatea, și cel mai mult m-a interesat partea de adaptare la noile mate- riale, la noile tehnologii pe care le folosesc ambalatorii. Atunci, automat, urgența numărul unu a fost să aducem o mașină de tipar cu performante similare competitiei. În momentul în care am reușit să facem această investiție și am făcut-o cu eforturi proprii Leipa Pack România, am reușit  să o instalăm, să o punem în funcțiune intr-o luna, cu toate greutățile inerente, abia atunci și firma-mamă s-a convins că oamenii de aici sunt puși pe treabă. A fost o perioadă foarte grea în care a trebuit să descopăr Leipa Pack, să înțe- leg toate mecanismele de aici. Faptul că e exo și nu o set nu a fost o di cultate insurmontabilă pentru că, din punct de vedere tehnic, sunt foarte similare și nu ai nevoie de două facultăți ca să înțelegi procesele. Problema era de coordonare, de cash-flow, de reprezentare la client. Aprobarea pentru achiziție a venit foarte ușor, ni s-a spus să facem investiția, să ne descurcăm și așa mai departe. Dar în momentul în care lucrurile s-au înscris pe un făgaș clar, când am început să le trimi- tem și probe de pe noua mașină pe care au lucrat oamenii noștri, au fost foarte încântați.

Cum descrieți clientul final din domeniul packaging?

E o diferență la mentalitate. La packaging, din punctul meu de vedere, clientul are mult mai mare respect față de producă- tor, față de activitatea comercială. Clienții din packaging te respectă ca producător mai mult decât cel din zona de advertising, de comercial. 

De ce?

Pentru că, vrând-nevrând, pe undeva ești în echipă cu el, nu ești în afara zonei lui. Bunul mers al productivității lui și al reușitei lui de încadrare în termene, indiferent de proiect, depinde și de tine. Plus că atunci când mergi la discuții totul decurge altfel. În zona de comercial e o zonă cu presiuni mari pe prețuri, concurența e alta etc.

Care este oferta de servicii Leipa Pack și care sunt lucrările realizate?

Zona de flexogra e este una foarte extinsă. Şi nu doar atât. Noi mergem mai mult pe zona de hârtie, tot ceea ce înseamnă hârtie înnobilată cu polietilenă, care implică ulterior termosudare. Flexografia implică și BOPP și PVC și tot felul de alte ambalaje flexibile. Noi suntem pe zona de hârtie, care ajunge la 20-25% din piața de amba- laje exibile. Cu siguranță că piața se va mări, toate normativele europene de acum tind să elimine cât mai mult plasticul. Una este să ai 8-10 sau 12 grame de polietilenă și hârtie de 7-8 ori mai mult și altceva este să e doar polietilenă, plastic sau altele. Partea de reciclare, de compostabilitate a produsului este mult superioară și atunci clar se va duce spre zona aceasta o pondere mare din ambalaje.

 Cât de sigure sunt ambalajele primare, care intră în contact cu alimentele, dacă ne referim la ansamblul pieței din România?

Dacă ne referim la aproape toată marfa care vine din import, operatorul intră foarte puțin în contact cu banda, cu suprafața de contact ce ulterior va ambala produsul. Cel mai mult se vine în contact cu produsul, prin rulare, spiră cu spiră, ceea ce tipărim, ceea ce tipăresc toate tipografiile, cernelurile, lacurile, dar toate sunt în același standard cu normativele europene. Nu avem cerneluri mai proaste ca europenii sau mai slabe ca acelea din Japonia sau China. Cernelurile sunt la fel. Operatorii, în afară de faptul că pun rola pe mașină și scot rola de pe mașină, au o interacțiune destul de mică cu ambalajul cu care intră în contact. Pot să spun că industria românească de pe acest segment nu prezintă probleme, asigură un ambalaj de calitate din punctul de vedere al igienei. 

Suntem la fel de performanți ca și vesticii?

Nu calitatea ne diferențiază, ci cantitatea. Cantitate care rezida din calitatea resursei umane. Noi în momentul de față avem o problemă de mentalitate cu oamenii. Unii nu înțeleg că vin la muncă să e serioși și să muncească. Încă ne luptăm să-i obișnuim pe oameni să nu mai piardă timpul aiurea. Încă nu avem o conștiință a muncii bine de nită.

Dar, statistic, sectorul packaging-ului la noi a crescut?

A crescut prin noile capacități care au fost aduse. Dar, în momentul în care vezi o tipogra e exo din Germania, observi că este o diferență de la cer la pământ față de ce gasim în România. Sunt normative clare în vigoare, standarde ridicate, oameni care respectă toate procedurile și multe altele. E o problemă de mentalitate, de disciplină a muncii. Nu discutăm doar de cantitate, ci despre calitate.

 

 

Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *