LOADING

Type to search

Succesul scos din cutie

Ambalaj Business Interviu Stiri

Succesul scos din cutie

Pack Romania august 21, 2019
Share

Ca mai toate poveștile de succes ale antreprenorilor români, care au început în anii ‘90, istoria producătorului de ambalaje Hecomin consemnează momentul de început în zona comerțului. Una dintre aspirațiile comerciantului este aceea de a deveni producător și nu puțini au fost aceia care au lăsat mediul dinamic și plin de neprevăzut al comerțului pentru un cadru aparent mai liniștit, dar la fel de surprinzător pe care îl oferă aria producției. Mihai Dospinescu a lucrat în industria constructoare de avioane, iar din 1994 a demarat o afacere în domeniul producției și distribuției de încălțăminte. Consacrarea o va descoperi în calitate de producător de ambalaje, anul 2019 fiind al 15-lea an de la producția primei cutii de ambalaje de la Hecomin.

AVIOANE, PANTOFI, CUTII…

Hecomin Bacău nu a însemnat întotdeauna producție de ambalaje. Fondatorul, Mihai Dospinescu, vine din industria aeronautică. În tulburii ani ’90, antreprenorul a fost martorul transformării economiei românești, transformare a cărui val l-a luat și pe el, ducându-l de la calitatea de constructor de avioane la cea de comerciant. După ce a pus pe picioare o rețea de distribuție de încălțăminte la nivel national, a apărut și ideea de a fabrica ambalajele pentru respectiva marfă. Astfel, în 2004, după o serie de investiții și de sesiuni de învățat din mers, era produs primul ambalaj la Hecomin. „Primul an de activitate l-am încheiat cu o producție de circa 200.000 cutii/an cu doar 6 angajați, ajungând în 2014 la o producție de câteva zeci de milioane cutii/an realizată cu 40 de angajati și având o suprafată de producție de 5.000 m2,” spune Mihai Dospinescu fondatorul companiei.

Hecomin a fost înființată în anul 1994; din anul 2001, compania și-a lărgit domeniul de activitate deschizând o secție de ambalaje din carton, care odată cu trecerea timpului a devenit principala activitate a societății. Hecomin produce cutii și ambalaje pentru încălțăminte, alimente, cadouri, îmbrăcăminte sau jucării. Capacitatea de producție a Hecomin permite abordarea mai multor procese specifice producției de ambalaje: imprimare, lăcuire, ștanțare, folio la cald și laminare. Compania este organizată în sectoare distincte pentru a face față solicitărilor tot mai exigente ale lumii antreprenoriale și oferă, în același timp, un serviciu complet pentru toți clienții acesteia. De la biroul de estimări până la cel al administrației, de la design grafic la produsul final, de la departamentul de tipărire până la tăiere și lipire; totul este coordonat și optimizat pentru a obține cel mai bun rezultat posibil.

În 2009, când după echipamentele de convertire în parcul de utilaje al companiei și-a făcut apariția și o mașină de print, drumul era pavat spre povestea de succes pe care a cunoscut-o până acum organizația băcăuană. După 25 ani în business și încă o decadă în care ambalajul a devenit nucleul principal al activității Hecomin, firma continuă în același stil, neezitând să își înnoiască echipamentele de fiecare dată când are ocazia, iar ocaziile nu au fost puține, fie că vorbim despre fonduri proprii, fie de finanțări europene. De altfel, momentul pe care Mihai Dospinescu îl consideră unul de referință pentru Hecomin este prima accesare de fonduri europene petrecută în 2012. Acum cifra de afaceri a companiei este de circa 3 milioane euro anual, iar valoarea este una considerabilă având în vedere concurența puternică în domeniu. Unul dintre capitalurile de bază al Hecomin este cel uman. Mihai Dospinescu explică: „ Am început în această industrie cu un număr mic de angajați, care încă mai activează în companie, dar odată cu trecerea timpului și cererea tot mai mare pe piață a produselor reciclabile din carton, am reușit împreuna cu partenerii noștri sa ne dezvoltam pe acest segment și numărul de angajați a ajuns în prezent la 65.

Hecomin investitii

INVESTIȚII DICTATE DE ANALIZE JUDICIOASE
Ultima investiție a companiei a fostprilejuită de instalarea unui echipament Koenig & Bauer Rapida 142. Consultanța tehnică din partea producătorului Koenig & Bauer, dar și a distribuitorului acestuia în România, Primatehnic, a fost foarte importantă în decizia și procesul de achiziție. Echipa de la Hecomin pusese ochii pe cel mai nou model din serie, însă cei cu care au stat de vorbă i-au îndrumat către o abordare pe etape, în cadrul căreia să înceapă cu un model care să se potrivească mult mai bine fluxului tehnologic și genului de lucrări abordate de Hecomin. Decizia s-a bazat pe două argumente principale. Pe de o parte, diferențele, între modelele din ultima generație și generația anterioară sunt de neglijat în conformitate cu necesitățile actuale ale companiei Hecomin și pe de altă parte, conform modelului de calcul al recuperării investiției, era mai fezabil să se introducă în fluxul de producție un echipament din generația anterioară, dar căruia îi putea fi asigurat un grad de încărcare ce să poată face mai ușoară trecerea la echipamente cu capacitate mai mare de producție. „Cu un buy-back la dispoziție și cu o masină încărcată la nivel de două schimburi, poate și mai mult, migrarea către o soluție de capacitate mai mare ar fi un pas mai facil de făcut în viitor ,” este de părere Dan Popa, General Manager Primatehnic, prezent și el la discuția de la Bacău.

Astfel s-a ajuns la un interval proiectat de cinci ani pentru recuperarea investiției curente, însă reprezentanții Primatehnic sunt de părere că acest proiect va fi încununat cu succes în primul rând dacă operatorul moldovean își păstrează nivelul de calitate a producției și a relației cu clienții, crescând în același timp portofoliile de clienți și de soluții oferite pieței. Echipamentul, spun ei, le va permite să facă asta. Acest lucru este vizibil deja, spun interlocutorii, în condițiile în care deja de la instalarea mașinii tipul de lucrări noi abordate a crescut simțitor.

AMENINȚĂRILE PREZENTULUI

“Tot timpul am făcut export”, spune Mihai Dospinescu, întrebat despre cum se împarte cifra de afaceri a companiei din punct de vedere a provenienței clienților. Un sfert din producția Hecomin merge în străinătate. Procentul ar putea fi mai mare, dacă nu ar fi de acum leit-motivele din discursurile majorității antreprenorilor români care vor să aibă de a face cu piețele străine: infrastructura precară și problemele cu personalul. Aici, la unison, și tipograful, și dealerul de mașini au aceleași probleme: faptul că vechii meseriași din industria tipografică românească, deținătorii secretelor meseriei, ori sunt plecați, ori pensionari, ori reprofilați și faptul că școala românească de profil este, practic, în moarte clinică. La aceste lucruri, Dan Popa adaugă și apariția noilor tehnologii, care au transformat printul și care au și ele nevoie de operatori calificați. Acest aspect, al creșterii încărcării mașinii, nu este singurul observat la fabrica de ambalaje din Bacău. Deja anumite operațiuni inaccesibile până acum sunt posibile cu noul echipament, iar acest lucru a adus cu sine încă ceva: contacte noi cu clienți cu cerințe noi, de exemplu, lucrări cu șase sau șapte culori. Tot spre opțiuni în plus se îndreaptă și Hecomin. Următoarea investiție notabilă va merge către partea de finisare, una care dă o libertate aparte pe piață, atât intern cât și la export și poate face diferența în mediul concurențial de pe zona ambalajelor.

Echipa Hecomin

„Producția noastră în industria ambalajelor este foarte variată, cu propuneri inovatoare în ceea ce privește utilizarea materialelor de calitate și soluțiilor tehnice avansate. Motorul dezvoltării companiei este investiția continuă în domeniul tehnologiei pentru a crește calitatea produselor noastre, fel în care accelerăm toate fazele de lucru și procesele de producție, ceea ce conduce la un grad de satisfacție mai mare al clienților noștri.”

Mihai Dospinescu, director general Hecomin

 

CE ADUCE VIITORUL

Fiind la o discuție despre packaging, nu am putut să nu îl întrebăm pe Dan Popa, managerul unuia dintre cei mai mari jucători pe piața echipamentelor de ambalaj din zona noastră, respectiv, Primatehnic, cel care a și încheiat afacerea de la Bacău despre tendințele din acest domeniu. „În packaging vedem din ce în ce mai mult accentul pus pe materiile prime prietenoase cu natura și renunțarea pe cât posibil la plastic în favoarea altor tipuri de materiale, precum cartonul si a celor biodegradabile, care vor sta la baza din ce în ce mai multor soluții pentru ambalaje,” spune Dan Popa. Afirmația îi este completată de Mihai Dospinescu, fondatorul Hecomin: „Pe lângă trendul eco, un altul care se impune din ce în ce mai mult este cel al digitalizării proceselor de producție.” Tot mai multe companii, inclusiv Hecomin, se îndreaptă către soluții de print digital pentru ambalaje. Acestea sunt flexibile și se pretează foarte bine pe seriile mici, însă încă au de suferit din cauza factorului preț. Managerul Hecomin crede că aceste prețuri, ținute la un nivel crescut în mod artificial, în opinia sa, sunt cheia pentru ca această tehnologie să fie adoptată de mai mulți actori de pe piața poligrafică. „Odată ce prețurile consumabilelor vor aduce și prețul produselor finite la niveluri competitive, vom vedea mai mult ambalaj produs digital pe piață,” spune Mihai Dospinescu.

Certificări Hecomin

Certificare ISO 9001-2008, pentru managementul calitatii in fabricarea hartiei si cartonului ondulat si ambalaje din hartie si carton.

Certificare ISO 14001-2004, pentru implementarea un sistem integrat de management calitate – mediu.

Certificarea lanțului de custodie FSC (Forest Stewardship Council) conform standardului FSC-STD-40-004.

 

RELAȚIE DINCOLO DE TRANZACȚIE
Revenind la investiția pentru care i-am vizitat la sediu pe cei din echipa Hecomin, a existat un subiect care nu putea să ne scape: rolul mentenanței și al operațiunilor de service în relația client-furnizor. Dată fiind importanța, atât strategică, dar și financiară a acestei mișcări, mentenanța de calitate a fost condiția sine qua non a acestei  achiziții. Relația dintre Hecomin și Primatehnic nu acoperă doar asistența la nivel local, ci ea se referă la tot lanțul de aprovizionare atunci când discutăm de componente de schimb, iar acesta a fost un factor destul de important în această nouă mutare pe piața noastră de packaging. “Investiția era necesară pentru că în portofoliul nostru de clienți au apărut o serie care doreau ambalaje mult mai mari decât le puteam oferi noi”, spune gazda noastră. „Am avut de mult ideea de a trece pe alt format. Până la un moment dat, a trebuit să externalizăm, Iînsă, voit sau nevoit, ne-au întârziat lucrările de două ori și am fost nevoiți să căutăm altceva, o mașină dedicată ambalajelor. Lucrasem deja cu Koenig & Bauer. Există mai mulți producători, dar pe partea de ambalaje Koenig & Bauer este una dintre cele mai bune opțiuni,” conchide Mihai Dospinescu.

Foto credit: Pack Romania

Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *