LOADING

Type to search

Uzina de display-uri

Interviu

Uzina de display-uri

Pack Romania octombrie 12, 2018
Share

Cu un business care trecut de ani buni de la nivelul de atelier, la cel de fabrică, Marian Amzăr tace și face. Cele peste 2 milioane metri pătrați de carton ondulat pe care firma sa, Display Total Grup, i-a transformat în peste 250.000 display-uri, îl pot impune ca lider de facto al domeniului. O poveste de succes, în care creativitatea și investițiile în tehnologie merg mână în mână.

Într-o economie globală marcată de expansiunea comerțului online, retailul continuă să domine preferințele cumpărătorilor. Mit sau realitate, ideea că peste 70% din consumatori iau decizia de cumpărare direct la raft îi determină pe marii fabricanți de bunuri de larg consum să aloce o parte a bugetelor de marketing promovării la punctul de desfacere. În spectrul larg al materialelor folosite de marketingul de retail, displayurile din carton ondulat sunt unul dintre cele mai eficiente instrumente.

Râvnită de tipografii și ateliere de producție, fabricarea display-urilor rămâne o activitate foarte complexă, în care eșecurile provoacă o pagubă înzecit mai mare decât ratarea unui tiraj mare de tipărituri. Deși are puțini fabricanți specializați în fabricarea de display-uri, piața locală rămâne una puternic concurențială. Din noianul de jucători care se luptă pentru o felie din bugetele de producție ale clienților multinaționali sau locali, Display Total Grup poate fi considerat fabricantul cu cel mai mare portofoliu de clienți și cu cel mai mare volum. După doi ani de încercări, Marian Amzăr, directorul general Display Total Grup, a acceptat să ne ofere acest interviu.

Domnule Amzăr, puteti fi considerat liderul fabricației de standuri din carton ondulat din România. Care este povestea din spatele Display Total Grup?

În anul 1998, când am intrat în branșă, singura legătură cu domeniul tipografic era serigrafia. De altfel, „trasul la sită” a fost ocupația care m-a legat de câțiva prieteni, care-mi sunt și astăzi alături. Am pornit cu trei-patru oameni, într-un mic atelier, și după un drum presărat cu suișuri și coborâșuri, în 2004 am decis să ne focalizăm pe producția de display-uri POP (Point-of-Purchase) și POSM (Point-of-Sales Materials). Într-o domeniu de nișă fără oameni cu experiență în proiectarea și fabricarea acestor lucrări, încăpățânarea noastră de a ne specializa n-a fost deloc ușoară. Pot spune că, uneori, ne-a costat scump. Marele avantaj a fost că am rămas pe o nișă cu puțini jucători, în care ne lăudăm cu o experiență foarte solidă. De la o mână de oameni câți eram la început, Display Total Grup are acum 120 de angajați.

De 14 de ani fabricați numai display-uri. Aveți un atribut prin care vă diferențiați pe piață?

Este greu de ales un singur criteriu de diferențiere. Mai degrabă ne detașăm printr-un mix de atribute, bazat pe creativitate, tehnologie și capacitatea de producție. Totuși, dacă ar fi să aleg, cred că Display Total Grup se remarcă prin nivelul înalt al creativității tehnologice, datorate, în primul rând, echipei de design structural. Avem designeri cu mare experiență, trecuți prin producție, care știu să modeleze cartonul astfel încât un produs să fie fabricat fără probleme, competitiv, într-un timp optim și la parametrii ceruți de clienți. Experiența lor ne ajută să producem, exclusiv din carton ondulat, „instalații” foarte complexe pentru retail, display-uri capabile să suporte zeci de kilograme pe raft ori lucrări pretențioase, de dimensiuni mici, cum sunt cele pentru cosmetice. De-a lungul timpului, designerii noștri au conceput peste 1000 de modele de display-uri. Din păcate, sunt permanent supuși unei presiuni uriașe, în special din cauza termenelor de producție nerealiste ale clienților.

Ați amintit de creativitate, cum stă piața locală la designul structural pentru dislayuri POP/POSM?

România debordează de design grafic, dar are mari lipsuri la partea de proiectare. Același fenomen îl regăsim și în sectorul ambalajelor din carton. Cauza sunt școlile de design, care nu pun accent pe această disciplină. Și nici n-au de ce să pregăteacă designeri specializați în proiectarea acestor produse din carton, din moment ce industria nu oferă semnale despre piața muncii din domeniu.

Cât carton ondulat procesați?

În 2017 am prelucrat peste 2 milioane metri pătrați de carton ondulat; în medie cca 10 000 metri pătrați pe zi.

În număr de display-uri, care este producția fabricii?

În 2017 am produs peste 250.000 de display-uri din carton ondulat, la care se adaugă un număr apreciabil de alte lucrări POP, dar cu format mai mic, precum și o serie de proiecte speciale.

Ce poziție ocupă Display Total Grup pe piața locală a display-urilor din carton?

Judecând după volumul și calitatea produselor, se poate spune că suntem cel mai mare fabricant de display-uri din România, cel puțin în 2017. Spre deosebire de alții, care produc și alte genuri de lucrări, noi fabricăm doar display-uri POP/POSM și ambalaje speciale din carton ondulat. Legat de topuri, rămân la părerea că cea mai bună apreciere este numărul mare al clienților care aleg să lucreze cu noi.

Mai este foarte puțin din acest an. Cum încheiați 2018?

Cred că vom depăși 4,5 milioane de euro.

Care sunt cele mai mari probleme care afectează compania?

Ne confruntăm cu două mari provocări, cumva interdependente între ele. Prima este lipsa personalului calificat și, de câțiva ani, chiar și a lucrătorilor necalificați. A doua problemă, greu de gestionat, ține de timpul foarte scurt de producție pe care îl avem la dispoziție, mai ales în cazul proiectelor complexe sau cu tiraje mari pentru sectorul FMCG (n.r. Fast Moving Consummer Goods / Bunuri de larg consum). Urgențele au trecut de la excepție, la regulă. Avem o mare capacitate de tipărire și finisare, însă asamblarea componentelor unui display se face manual și necesită timp. N-ai suficienți oameni, nu poți respecta termene de livrare și așa foarte scurte. Am ajuns să fabricăm chiar și 1000 de standuri într-un singur schimb, cu peste 80 de lucrători implicați exclusiv în operațiile de asamblare.

Acum un an și jumătate v-ați mutat în propria hală. Ce a însemnat pentru companie?

Mutarea în hala din Complexul „Faur” este un pas uriaș, după opt ani de chirie într-un spațiu care devenise neîncăpător pentru activitatea noastră. Aici avem 5000 de metri pătrați, suficient chiar și pentru dublarea producției. N-a fost un efort tocmai simplu, ținând cont că spațiului e cumpărat prin credit bancar. Recunosc că asta îmi dă insomnii.

Ați menționat utilajele. Cât ați investit în tehnologie?

Pentru a ține pasul cu exigențele pieței, în special a clienților multinaționali, trebuie să-ți acordezi permanent procesul de producție, astfel încă să fii, tehnologic vorbind, în fața cererii. Am pus accent pe tehnologia digitală de tipărire și finisare, însă n-am neglijat nici utilajele convenționale. Valoarea totală a investițiilor în utilaje a depășit 2 milioane de euro în ultimii ani. Financiar este împovărător, însă este prețul plătit pentru a atinge nivelul maturității tehnologice. Nu echipamentele noi de producție sunt esența, ci mixul de tehnologii care ne permite să producem totul „in house”, cu excepția tiparului offset. Avem propriul atelier de pregătire a formelor de ștanțare, dotat cu sistem laser și o mașină automată de îndoit cuțite. Doar anul acesta am instalat două noi cutter plottere de ultimă generație. Am investit într-un un sistem robotic de lipire și vom mai instala unul, în noi mașini de ștanțat cu format mare și în imprimantele Durst, ca să enumăr doar câteva din investiții.

Recent ați instalat unul dintre cele mai performante utilaje industrial dedicate tipăririi digitale a plăcilor din carton ondulat din lume. Ne puteți oferi, vă rog, mai multe detalii?

Este a doua mașină inkjet UV pe care am luat-o de la Durst în ultimii ani. Noul utilaj, Durst Delta 2500 Plus, este primul instalat în România, poate tipări la o rezoluție de 1000 dpi și are o viteză cu adevărat industrială. Pentru volumul mare de lucrări pe care îl producem, aveam nevoie de dublare a capacității de tipărire, dar și de o îmbunătățire a calității. Decizia am luat-o în vară, iar mașina a fost instalată în octombrie. Noul utilaj înglobează câteva inovații de excepție adăugate de Durst, cum ar fi sistemul de stabilizare a cartonului în mașină, foarte util în contextul în care cartonul ondulat fabricat în România are mari carențe de calitate. Este ceea ce aveam nevoie. Peste acest nivel există doar mașinile inkjet „single-pass”, care costă peste 3 milioane de euro.

Cât de mult diferă calitatea cartonului ondulat produs în țară, comparativ cu cea din Occident?

Diferența de calitatea o puteți observa în magazine, la display-urile pentru dulciuri fabricate în țările occidentale. Cartonul ondulat produs în România are o calitate cel mult medie. Există deficiențe mari nu doar la calitatea suprafeței, problemă care ne afectează la imprimarea digitală directă, dar și la alte capitole, cum ar fi planeitatea, rezistența sau capacitatea de pliere etc. Toate testele de tipar pe care le-am făcut la diverși producători de mașini digitale, au fost pe sorturi de carton ondulat de foarte bună calitate, inexistente în țară. Pe piața locală a cartonului ondulat primează prețul, nu calitatea. Am convingerea că, odată cu creșterea exigențelor pieței, calitatea cartonului se va îmbunătăți și oferta se va lărgi.

O ultimă întrebare: ce își propune Display Total Grup pentru viitor?

Cred că diversificarea produselor, mai ales că există piețe, astăzi de nișă, al căror potențial viitor este uriaș. Din acest motiv, aș vrea să închei cu un citat din Darwin, care spunea că „nu specia cea mai puternică sau cea mai inteligentă supraviețuiește. Ci aceea care se adaptează cel mai bine la schimbări.” Este maxima care se potrivește cel mai bine organizației Display Total Grup, mai ales în contextul economic actual.

 

 

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *