LOADING

Type to search

Bogdan Tache: „Speranțele noastre sunt să salvăm cât mai multe locuri de muncă”

Featured Interviu

Bogdan Tache: „Speranțele noastre sunt să salvăm cât mai multe locuri de muncă”

pack aprilie 12, 2020
Share

Bogdan Tache este președintele APRA (Asociația producătorilor de ambalaje din România) și Head of Sales SEE la Mayr-Melnhof Packaging.

Cât de afectat este domeniul producției de ambalaje din carton din România de actuala stare de urgență decretată în urma epidemiei de Covid-19?
Cea mai gravă influență este la nivelul forței de muncă. O tipografie se poate închide complet dacă se descoperă un singur caz de infectare cu virus! În același timp, autoizolarea sau carantina instituțională pot reduce numărul angajaților valizi de muncă, așa că cel mai important lucru pentru noi ca angajatori responsabili este să ne protejăm angajații. Până acum nu știu cazuri de colegi din industria locală care să fi închis complet activitatea și sper să rămână așa.

La nivel european aveți informații despre evoluția acestui domeniu în această perioadă? Care sunt țările care au fost cele mai afectate? dar cele care s-au protejat cel mai bine?
Din ultimele informații furnizate de ECMA, cele mai afectate țări în care industria noastră suferă sunt Marea Britanie, Franța, Spania și Italia. Au fost raportate cazuri de fabrici închise (Italia, Spania dar și Marea Britanie) din cauza infectării cu noul virus. Țările care s-au protejat cel mai bine par a fi Germania, Austria și se pare că și Polonia o duce ceva mai bine.

În UK există temerea că stocurile pentru materiile prime pentru industria ambalajelor de carton sunt pe terminate, din cauza faptului că din ce în ce mai multe consilii locale au încetat activitatea centrelor de reciclare pe perioada epidemiei. Este o realitate la nivel european? Care este situația din ceea ce cunoașteți?
Lipsa deșeurilor de hârtie si carton de origine industrială este reală, închiderea marilor rețele de magazine și alte multe industrii care au tras obloanele (horeca, auto) au redus mult cantitățile de hârtie și carton deșeu colectat. Deja se aude că sunt fabrici de hârtie/carton din vest care opresc producția din lipsa materiei prime.

Produsul nu poate exista fără ambalajul său. Este această afirmație suficientă pentru a spune că producătorii de ambalaje sunt (mai) protejați de valul de recesiune care va urma după această epidemie?
Este adevărat că industria ambalajelor este în parte protejată, dar să nu uităm că doar o parte dintre utilizatorii de ambalaje vor redeschide afacerile post COVID. Așa că și noi vom înregistra scăderi de comenzi/producție/cifra de afaceri în mod sigur.

La nivel general, cum credeți că va arăta economia după acest moment? Dar domeniul ambalajelor din carton?
Nu îmi permit să lansez predicții sau declarații despre imaginea economiei post COVID. Mi-ar plăcea să cred că vom reuși să salvăm cât mai multe locuri de muncă și vom re-porni motoarele în cât mai multe sectoare industriale. Ceea ce este clar este că minimum 3-4 industrii sunt foarte grav afectate : industria aviatică, hotelurile/restaurantele și serviciile de turism, precum și industria auto. Acestea își vor reveni foarte greu, poate în 2021 sau în 2022.

În companiile care au un număr semnificativ de angajați se simte o presiune psihică suplimentară în această perioadă? Cum influențează aceasta activitatea companiilor și ce măsuri sunt potrivite în acest context?
Așa cum am spus, datoria noastră ca angajatori responsabili este să protejăm cât mai mult forța de muncă, colegii noștri lucrând chiar și în trei schimburi în această perioadă, fiind nevoiți să suporte stresul suplimentar al epidemiei și al condițiilor restrictive impuse de autorități. Este responsabilitatea noastră să asigurăm un mediu de lucru cât mai sigur, să asigurăm materialele de protecție și igienă necesare și să discutăm caz cu caz eventualele situații mai stresante care apar inerent.

Există voci care susțin că actuala epidemie va încetini sau chiar va stopa trendul de eliminarea a ambalajelor de unică folosință și se va încerca reîntoarcerea la folosirea plasticului pe scară largă. Credeți că este o realitate?
Nu ascult asemenea „voci”. Fiecare ambalaj (și materia prima din care e realizat) își are locul și rostul lui în lanțul de aprovizionare și producție. Rămâne la latitudinea utilizatorului final sau a rețelelor comerciale să decidă care este direcția în care vor folosi ambalajele: de unică folosință? gen pungă de plastic, care a fost deja interzisă în aproape toate țările europene? Nu prea cred că este loc de întors. În schimb, este logic ca anumite produse sa rămână la ambalarea în plastic, atâta vreme cât plasticul este și va rămâne un material de bază în ambalare ( exemplu produselor lichide unde există doar plastic/PET, sticlă sau doza de aluminiu). Pe de alta parte, aceste „voci” trebuie să se uite la modelele de business ale marilor companii FMCG sau ale marilor retail-eri , care au ales calea cât mai sustenabilă de a proteja mediul prin eliminarea cât mai consistentă a plasticului din ambalaje sau de pe rafturi.

În ultima perioadă furnizorii de servicii tipografice s-au confruntat cu mărirea prețurilor pentru anumite produse și cu solicitări de micșorare a termenelor de plată din partea furnizorilor. Este un fenomen care s-a petrecut și în piața producătorilor de ambalaje? Credeți că este specific României sau ține mai degrabă de felul în care agenții economici reacționează pe timp de criză?
Nu este doar un fenomen local, se întâmplă la nivel european. Prețul alcoolului folosit în procesul tipografic s-a triplat, anumiți furnizori de hârtie/carton au mărit prețurile și/sau termenele de livrare. Este un fenomen generat de criza COVID și ne va afecta în mod sigur încă 4-6 luni.

Sunteți adeptul intervenției statului pentru a diminua efectele crizei sau credeți că piața trebuie să își pună în mișcare propriile mecanisme de reglare?
Statul trebuie să ajute orice sector economic lovit de această criză. Asta înțeleg eu prin intervenție. Atâta vreme cât compania pentru care lucrez și-a plătit taxele și impozitele la zi în ultimii 22 de ani de activitate, mă aștept ca, dacă vom cere ajutor, să fim ajutați. În același timp, piața se va ajusta, pentru că asta este reacția reală după o criză: cei puternici vor supraviețui, cei slabi, nepregătiți, fără rezerve, vor sucomba.

Credeți că oficialitățile statului au luat măsurile optime pentru sprijinul economiei?
La nivel declarativ, parcă aș spune că da. La nivel practic, rămâne de văzut.

Prin natura poziției pe care o ocupați, aveți o privire de ansamblu asupra spațiului european. Cum se văd efectele actualei crize asupra sectorului din care faceți parte în România, în comparație cu alte țări din zonă?
Sectorul ambalajelor din carton solid (cutii pliante) din România constituie o piață mică, comparativ cu piețele europene (Germania, Italia, Franța). Așadar efectele asupra sectorului local vor fi mult mai mici, dacă stăm să comparam că în România avem maximum 10 producători serioși de cutii pliante din carton solid. Celelalte tipografii care îmbină tiparul comercial cu ceva producție de ambalaje sau materiale promoționale vor fi sigur afectate de criză și de recesiunea care va veni după epidemie: mai puține campanii promoționale, mai puține lansări de produse înseamnă și pentru tipografi mai puțin business. Se va produce o resetare a activităților: vom produce mai puțin, cu mai putini angajați, cu costuri mai mici, cam asta ar trebui sa fie rețetă de supraviețuire pentru următorii 2 ani. Sa speram ca agenții economici vor înțelege aceasta rețetă, că autoritățile ne vor ajuta și să rămânem sănătoși!

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *